Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereen raitiovaunujen valmistus alkaa vielä tänä vuonna – Vaunun mallikappale tuodaan alkuvuodesta Tampereelle, mutta sen koko aiheuttaa pulmia

Tampereen raitiovaunujen mallikappale eli hienomaketti tuodaan ensi vuoden alkupuolella Tampereelle. Tampereen raitiotie oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö ei kuitenkaan kerro vielä tarkkaa aikaa tai edes kuukautta. –Makettia tehdään hirveää vauhtia Oulussa. Olemme arkoja sanomaan tarkkaa aikaa, koska makettiin tulee vielä alihankkijoilta osia, mikä vaikuttaa aikatauluun. Tarkoitus on, että maketissa on sitten jo aika pitkälti samannäköisiä osia, joita valmiiseen vaunuun tulee, Sirviö kertoo. Paitsi että Tampereelle rakennetaan Oulussa makettia, lähiviikkoina aletaan valmistaa myös varsinaisia raitiovaunuja Transtechin Otanmäen tehtaalla Kainuussa. –Siellä aletaan leikata ensimmäisiä metallinkappaleita ja tilata järjestelmiä. Voi sanoa, että vaunujen valmistus alkaa tänä vuonna, Sirviö sanoo. Tuotanto etenee moduulien valmistamisella. Kolmesta moduulista koostuu yksi raitiovaunu, jota sitten testataan esimerkiksi ilmastoinnin, valojen ja ovien toiminnan osalta. Ensimmäisen vaunun perään käynnistyy koko sarjan sarjatuotanto. Ensimmäinen vaunu on tarkoitus tuoda Tampereelle vuoden 2020 alussa, ja täällä tehdään ratakokeet. Lue lisää: Vaunutehdas Transtech on ollut monta kertaa veitsi kurkulla, mutta pelastunut aina – Kävimme katsomassa tehdasta, joka valmistaa ratikat Tampereelle Noin vuotta aiemmin Tampereelle kuitenkin saapuu ensin mallikappale tulevien käyttäjien tutustuttavaksi. Hienomaketti on puurunkoinen, mutta ei enää samannäköinen kuin kuvissa nähty raakamaketti, johon tamperelaisryhmät kävivät tutustumassa Oulussa viime keväänä. Erona on esimerkiksi se, että hienomaketissa sisä- ja ulkopaneelit ovat varsin pitkälti lopullisen näköisiä, elleivät jopa aivan lopullisia. Puurunko ei niiden alta juurikaan erotu. Maketista näkee myös Tampereen tulevien raitiovaunujen muodon. Lisäksi maketissa on esimerkiksi penkit ja valaistus sekä ovet, jotka tosin eivät mallikappaleessa toimi. Maketti on 18 metriä pitkä ja 3,6 metriä korkea. Korkeus on sama kuin aidossa vaunussa, mutta mittaa on vähemmän. Valmiit vaunut ovat 37 metriä pitkiä. Sirviön mukaan maketin korkeus aiheuttaa tuskaa sopivan esittelypaikan valinnassa. Puurunkoisena se on saatava sisätiloihin, koska sään vaihtelut saisivat rungon vääntyilemään. –Paikkoja on hahmotuksessa, mutta lopullista paikkaa ei ole vielä päätetty, Sirviö sanoo. Hienomaketti jää Tampereelle. Sitä voidaan käyttää paitsi esittelyyn, myös erilaisten ryhmien opastamiseen siihen, miten raitiovaunu ja esimerkiksi sen lippujärjestelmä toimii. On mahdollista, että makettia voidaan käyttää myös raitiovaunun kuljettajien kouluttamiseen, sillä siinä on ohjaamo.