Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tiesitkö, että Pispalan yli 100-vuotias haulitorni on maailmanluokan harvinaisuus? – Tornin pinnassa näkyvät viime sotien taisteluiden jäljet

Vuonna 1908 valmistunut Tampereen Pispalan haulitorni valmistautuu peruskorjaukseen. Tornin teräsrunko ja perustukset korjataan ensi vuoden huhti–lokakuussa. Torni puretaan osiin ja sen osat kunnostetaan metallialan yrityksessä sisätiloissa. Historiallisesti arvokas haulitorni on maisemallisesti näkyvällä paikalla. Tornista on muodostunut Pispalan symboli ja maamerkki, jolla on myös valtakunnallista merkitystä. Peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tehtiin erikoistarkastus, jossa tornista paljastui viime sotien aikaisten taisteluiden jälkiä. Haulitornin kaikissa teräsosissa oli useissa kohdissa vuonna 1918 käydyn sisällissodan sekä talvi- ja jatkosodan aikaisten taisteluiden aiheuttamia luodin tai räjähteiden sirpaleiden jälkiä. Useissa tornin liitoslevyissä oli vaurioita, muodonmuutoksia ja kolhuja. Koko tornin korkeudelta teräsosissa oli lievää korroosiota, myös niittejä puuttui sieltä täältä. Aamulehti pääsi vierailemaan Haulitornissa vuosi sitten. Katso Pääsy kielletty -sarjan jakso: Maailmanluokan harvinaisuus Korjauksen suunnittelussa on oltu tiiviissä yhteydessä Pirkanmaan maakuntamuseoon. Haulitorni on 55 metriä korkea ja Suomen ainoa jäljellä oleva haulien valmistukseen käytetty torni. Se on yksi harvoja jäljellä olevia teräksestä valmistettuja haulitorneja maailmassa. Haulitorni on saksalaista tuotantoa ja edustaa 1900-luvun teräsrakentamista. Haulitornin ympäristössä on hyvin säilynyt, rakennushistoriallisesti merkittävä rakennuskokonaisuus: haulitorni ja punatiilinen haulitehdas sekä niiden ympäristössä oleva hirsirakenteinen entinen asuinrakennus. Haulien valmistus lopetettiin Tampereella vuonna 1972. Iso remontti edessä Haulitorni on Tampereen kaupungin omistuksessa. Tornin rakenteiden tarkastuksessa havaittiin, että vauriot yli sata vuotta vanhoissa teräs- ja betonirakenteissa vaarantavat pitkällä aikavälillä kantavuuden. Asunto- ja kiinteistölautakunta hyväksyi 21. marraskuuta haulitornin hanke- ja korjaussuunnitelman. Korjauskustannukset ovat yhteensä 1,3 miljoonaa euroa. Suunnitelma koskee vain tornia, jonka edellinen isompi kunnostus- ja maalaustyö tehtiin vuonna 1982. Kunnostuksen yhteydessä uusitaan myös tornin sähkönjakelujärjestelmä ja päivitetään nykyinen julkisivuvalaistus. Teräsrakenteista uusitaan ainoastaan rakenteellisesti vaurioituneet osat. Tutkimuksen ja laskemien perusteella varmistui, että ainoa kokonaistaloudellisesti edullisin tapa on purkaa torni osiin ja peruskorjata torniosat metallialan yrityksissä sisätiloissa. Tornin kantavuutta aiotaan parantaa ainoastaan sen kaltaisilla rakenteilla, jotka eivät muuta tornin ulkoasua merkittävästi. Työn aikana tornin rakenteet mallinnetaan ja dokumentoidaan. Myös kaikki haulien valmistuksessa käytetyt ja jäljellä olevat tekniset rakenteet ja laitteet kunnostetaan ja jätetään nykyisille paikoilleen. Tampereen Tilapalvelut Oy hoitaa korjaushankkeen suunnittelua ja suunnittelun ohjausta. Hankkeen projektipäällikkönä toimii rakennuttajainsinööri Marko Leino ja pääsuunnittelijana suunnittelupäällikkö Mikko Allinniemi . Rakennesuunnittelija toimii A-Insinöörit Suunnittelu Oy.