Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kirjoja kirjoitetaan ja julkaistaan ihmisille, ei sukupuolille

Toimittaja Matti Kuusela toivoo kustannustoimittajiksi lisää miehiä ( AL 17.11.). Hän kokee poikien ja miesten lukuharrastuksen kannalta ongelmaksi sen, että naiskustannustoimittajat ”päättävät, mitä kirjoja suomalaiset lukevat”. Koska nimeni vilahti kirjoituksessa, katson tarpeelliseksi kertoa kirjailijan näkökulman. Kustannustoimittajat ehkä päättävät, mitä kirjoja Suomessa julkaistaan. Kirjailijat päättävät, millaisia. Tyypillisesti kustannustoimittaja kommentoi käsikirjoituksen rakenteellisia ratkaisuja, ilmaisun sujuvuutta ja juonen toimivuutta. Jos kustannustoimittaja haluaa muuttaa teoksen henkeä ja sanomaa, on syytä vaihtaa kustantajaa. Kuuselan mukaan miehet haluaisivat lukea myös rakkausromaaneja ja pojat ”tyttökirjoja”, mutta vain mieskustannustoimittajat osaisivat houkutella heidät niiden ääreen. Kustannustoimittajat eivät markkinoi kirjoja. Markkinoinnissa ostopäätökset pyritään tekemään vaistomaisen helpoiksi, ja siksi mainoksissa usein turvaudutaan stereotyyppisiin nostoihin. Käytäntöä onneksi kritisoidaan, viimeksi isänpäivän kirjamainosten sotavyöryn takia. ”Mies lukee eri tavalla kuin nainen”, Kuusela yleistää. Olen saanut romaaneistani palautetta miehiltä ja naisilta. Lukijat ovat analysoineet henkilöitä ja juonta ja kertoneet, mikä kirjassa ihmetytti tai itketti. Kirjavalinnat ja lukukokemukset riippuvat lukijan luonteesta, kiinnostuksenkohteista ja elämäntilanteesta – eivät sukupuolesta. Mitä tulee kustannustoimittajiin, olen työskennellyt sekä miehen että naisen kanssa. Prosesseissa ei ole ollut eroa. Hyvä kustannustoimittaja tunnistaa kirjailijan ilmaisutavan ja hallitsee kieliopin, mutta tärkeimmiksi ominaisuuksiksi ovat osoittautuneet yleissivistys ja eläytymiskyky, miehillä ja naisilla. Aiemmin kustannustoimittajien sukupuolijakauma oli epäilemättä päinvastainen kuin nykyään, kuten monilla muillakin aloilla. Sittemmin koko kulttuurimme on mullistunut. Ei ole kustannustoimittajien syy, että yhä useammat viettävät aikaa kirjaa litteämpien esineiden parissa.