Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Palkittu Miika Mäkitalo kertoo 8 vinkkiä, kuinka yritys saadaan kasvukiitoon: "Olisi järkyttävä ajatus, että johtajilla on aivot ja työntekijöillä kädet, sellainen on pähkähullua”

Viime viikolla palkitun M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo kertoo, millä keinoin yritys saadaan kasvukiitoon. "Katseen pitää aina olla eteenpäin. Siinä, miten jatkossa tehdään paremmin.” 1) Valitse sijoittajat huolella Vuonna 2000 perustettu tamperelainen M-Files kasvoi pitkään tulorahoituksella. Vuonna 2012 nähtiin, ettei yrityksen kassavirta riitä tavoitellun kasvusuunnitelman toteuttamiseen. –Puntaroimme että pistetäänkö tavoitteet maltillisemmaksi ja edetään hitaasti, vai haetaanko kunnon sotakassa kasvun rahoittamiseksi, Mäkitalo kertoo. Tavoite pyrkiä globaaliksi markkinajohtajaksi tuki kasvuun tähtäävää vastausta. Rahaa nostettiin kuusi miljoonaa euroa, se laitettiin töihin ja voimakas kasvu seurasi. Kolmea vuotta myöhemmin oltiin jälleen vastaavan päätöksen edessä. M-Filesin 33 miljoonan B-rahoituskierros vuonna 2016 oli Fibanin tietojen mukaan Suomen historian suurin kasvuvaiheen yritykseen tehty sijoitus. Molemmilla kerroilla yritys käytti oikean sijoittajan etsimiseen valtavasti vaivaa ja aikaa. –Monet tuijottavat liikaa shekkiä. Että otetaan raha ja sitten eteenpäin. Olennaista on ymmärtää, että allekirjoituksen jälkeen alkaa pitkä yhteinen taival. Pitää miettiä, onko käsitys yhteneväinen teknologian ydinhyödyistä, tuotteen kartasta, liiketoiminnan suunnasta ja investointikohteista. Jos näitä ei käsitellä etukäteen, ovat keskustelut myöhemmin vaikeat, Mäkitalo neuvoo. –Sijoittajan etsimistä pitää johtaa kuin myyntiputkea. On oltava yhteydessä sataan tahoon, jotta pääsee keskustelemaan 50 kanssa ja käydä syvälliset workshopit 10 kanssa, jotta löytyy 2–3 erinomaista sijoitusehdotusta. 2) Varmista että hallitus katsoo eteenpäin Tavoitteellinen hallitustyö on ollut M-Filesin menestyksen avaintekijä. –Kaikilla hallituksen jäsenillä on fokuksessa kansainvälisen menestystarinan rakentaminen ja kuinka sitä kohti kuljetaan. Siitä aiheesta keskustellaan, sparrataan ja haastetaan jatkuvasti. Mäkitalo kertoo tietävänsä kymmeniä hallituksia, joissa tuijotetaan historiaa tai yksittäisiä lukuja, seilataan edestakaisin ja pohditaan liikaa exit-suunnitelmia. –Moni hallitus sanoo, ettei houkuttelevuus yrityskaupan kohteena saa vaarantua. Silloin yritystä ei johdeta parhaalla tavalla, eikä tarvittavia investointeja välttämättä tehdä. Jos aika käytetään luvuista kinaamiseen ja tarvittavien investointien estelyyn, eikä bisneksen rakentamiseen, ollaan hakoteillä. 3) Panosta yrityskulttuuriin Vakavasta osaajapulasta kärsivällä teknologia-alalla M-Files on pärjännyt erityisesti hyvän työnantajamaineensa ansiosta. –Olemme saaneet palkintoja johtamisesta ja yrityskulttuurista, jonka kautta muodostuimme halutuksi työpaikaksi ja meille on jatkuvasti hyviä hakijoita, Mäkitalo sanoo. Epäkohtiin puututaan jatkuvasti ja kerran vuodessa teetetään laajempi ilmapiirikysely. –Hauskaa on, että kyselyn tekevä firma kysyy joka kerta, että voivatko näin hyvät tulokset edes pitää paikkansa ja miten tästä enää parannetaan? Loistava yrityskulttuuri heijastuu ulospäin erinomaisena työnantajamaineena. 4) Johtajat ovat kasvun mahdollistaja –Meillä ei ajatella niin, että olen tämmöinen esimies ja alaiset opetelkoon tapoihin, Mäkitalo karrikoi. M-Filesin laajuudelta johtajan työ on palvelurooli. Johtajan tehtävä on varmistaa, että tiimiläisillä on tarvittavat eväät, työkalut ja mahdollisuudet työssä onnistumiseen. –Kullekin työntekijälle tarjotaan sellaista esimiespalvelua, jota juuri hän tarvitsee. Tiedämme, että jokainen työntekijä on yksilö, joka haluaa omanlaistaan tukea. Esimies on tiimiä varten, eikä toisinpäin. Kaikilla on jatkuva lupa miettiä, miten työn voisi tehdä tehokkaammin ja paremmin. –Olisi järkyttävä ajatus, että johtajilla on aivot ja työntekijöillä kädet. Sellainen on pähkähullua. Toimitusjohtaja itse tyytyy olemaan pahnanpohjimmainen. –Haluan olla työpaikalla muiden palvelija. Meillä työntekijät saavat loistaa, syttyä työstään ja olla sankareita. He saavat tehdä ja innovoida haluamallaan tavalla ja saada siihen kaiken tarvitsemansa tuen. Maailmanvalloituksessa kaikki tehtävät ovat tärkeitä. 5) Tavoitteet korkealle –Maailmanmarkkinat olivat tähtäimessä alusta lähtien, Mäkitalo sanoo. Yritys halusi jo syntyessään rakentaa globaaleille markkinoille johtavan tuotteen. Tätä perustajien tahtotasoa ja visiota kohti on suunnattu ja panostettu kasvuun. –Korkeat tavoitteet ovat vaikuttaneet jokaiseen askeleeseen. Pienet suunnitelmat, pienet tulokset, mutta suurilla suunnitelmilla muutetaan maailmaa. Virheet yrityksessä sallitaan, eikä niitä jäädä murehtimaan. –Kokeilut eivät tietenkään aina onnistu. Kasvuorganisaation rakentaminen on jatkuvaa toiminnan parantamista. Katseen pitää aina olla eteenpäin. Siinä, miten jatkossa tehdään paremmin. 6) Kulttuuri ohjaa valintoja M-Filesin toimintaa ohjaa yrityskulttuurin neljä kiteytystä ja ohjaavaa periaatetta. Erinomainen osaaminen, saumaton yhteistyö, onnistumisen asenne ja kasvun ruokkiminen. Yrityksessä pidetään tärkeänä, että työntekijöillä on aikaa palautua ja levätä, jonka kautta syntyy uudenlaista vireyttä. –Tasapaino on tärkeää. Ainainen huoleni on henkilöstön jaksaminen eli haluan varmistaa, ettei kukaan tee liikaa, Mäkitalo sanoo. 7) Ole jo syntyessä kansainvälinen –Vaikka toimimme alkuun vain Suomessa, tuote rakennettiin heti kansainvälisille markkinoille, Mäkitalo kertoo. Kullekin uudelle markkinalle M-Files lähettää nelihenkisen ydintiimin, jossa on tiiminvetäjän lisäksi myyjä, tekninen osaaja ja markkinointihenkilö. –Silloin on paikalla myyntivoimaa, tunnettuuden ja liidiputken rakentamista ja teknistä osaamista. Moni yritys laittaa pelkän myyjän pyörimään orpona kylmiin asiakkaisiin, mutta silloin johtopäätökset markkinan toimivuudesta ja jatkosta tehdään aika köykäisen tiedon varassa. Kohdemaat on valittu sen mukaan, että siellä on markkinaimua, suoramyynti vetää ja kumppaneita löytyy. –Suomalaisen teknologisen huippuosaamisen ja amerikkalaisen markkinointikyvyn yhdistelmä on lyömätön. 8) Kasva kaikilla rintamilla M-Files on kansainvälistynyt ja laajentanut onnistuneesti osaamispalettia yritysostojen kautta Ranskassa ja Kanadassa. –Ranskassa ostimme oman jälleenmyyjämme, jonka kautta saimme siellä vuoden tai kahden oikaisun suoraan miljoonan euron liikevaihtoon. Kanadasta hankittu yritys taas avasi kokonaan uuden osaamisalueen. Liikevaihdosta neljännes tulee kumppaneiden kautta ja sitä pidetään avaimena tulevaisuuden kasvuun. –Jokaiseen maahan meno omalla henkilöstöllä vaatisi pääomia, rekrytointia ja koulutusta. Kumppanikanava mahdollistaa nopean kasvun, mutta toki pitää varmistaa, että tukea riittää. Tekee: älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoja Perustettu: 2000 Toimitusjohtaja: Miika Mäkitalo Kotipaikka: Tampere Toimipisteet: Suomi, USA, UK, Kanada, Ranska, Saksa ja Australia Henkilöstö: 500 työntekijöitä, joista Suomessa noin 300 ja Yhdysvalloissa 100 Jälleenmyyjiä ja kumppaneita on 600 ja asiakkaita yli 100 maassa Asiakkaisiin kuuluvat yritykset, kuten Airbus, Nordea, SSAB ja Securitas Liikevaihto ja liikevoitto: 52,8 M€ ja -3,7 M€ Liikevaihdosta 60 prosenttia tulee Suomen ulkopuolelta, mutta suurin kasvu tapahtuu Suomen ulkopuolella Omistus: Antti Nivala, muu johto ja henkilöstö, pääomasijoittajat Rahoitus: 2013 A-kierros 6 miljoonaa euroa ja 2016 B-kierros 33 miljoonaa euroa Sijoittajat: Partech Partners, Draper Esprit ja Suomen Teollisuussijoitu