Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tommi Mäkinen on rallin Midas – näin Puuppolan päälliköstä tuli historiallinen maailmanmestari Toyotan tallipäällikkönä

Kun Jari-Matti Latvala ylitti MM-rallikauden viimeisen erikoiskokeen maalilinjan Australian rallin voittajana, Tommi Mäkinen ja Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda halasivat toisiaan pitkästi. Halaukset vaihtuivat hetkeä myöhemmin tuuletuksiin ja huutoihin. Lopulta Mäkinen ja Toyoda heiluttelivat pieniä Toyota-lippuja kuin pikkupojat konsanaan. Nauru oli herkässä, ja sille oli syynsä. Latvalan voitto kauden viimeisessä osakilpailussa sinetöi viime vuonna MM-ralliin palanneen Toyotan merkkimestaruuden. Edellisen kerran Toyota oli kruunattu mestariksi vuonna 1999, jonka jälkeen japanilaisvalmistaja vetäytyi MM-rallipoluilta. Paluu koitti vasta 18 vuotta myöhemmin. Projektin vetäjänä toimii siis nyt Mäkinen, Mitsubishillä neljä kuljettajien maailmanmestaruutta vuosina 1996–99 voittanut lajilegenda. Sunnuntaina varmistunut maailmanmestaruus kirkasti Mäkisen statusta vielä entisestään, sillä hänestä tuli MM-rallihistorian ensimmäinen ihminen, joka on voittanut mestaruuden sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. –Tämä projekti alkoi alle kolme ja puoli vuotta sitten, ja nyt me olemme tässä. Tämä kaikki tapahtui nopeammin kuin ajattelimmekaan, Mäkinen hämmästeli lehdistötilaisuudessa. –Vuodet 2016 ja 2017 olivat opettelua. Vasta tänä vuonna aloimme toden teolla kehittää autoamme. Tämä on aivan mahtavaa. Tämä on tallille paras mahdollinen palkinto, koska olemme tehneet hurjan määrän töitä. Paras auto Keski-Suomessa, pienessä Puuppolan kylässä luotu Yaris WRC oli kauden jälkimmäisellä puoliskolla selvästi sarjan paras auto. Ott Tänak oli ykkönen niin Suomessa, Saksassa kuin Turkissakin ja olisi ilman ongelmia voinut voittaa myös Ison-Britannian, Espanjan ja Australian osakilpailut. –Saatan olla pettynyt siihen, miten kilpailu päättyi omalta osaltani, mutta yleisesti olen todella tyytyväinen, sillä minulla on sarjan paras auto ja osaavat ihmiset ympärilläni, Australiassa ulos ajanut virolainen suitsutti. Toyota Yaris osoitti kilpailukykynsä jo toisessa osakilpailussaan, vuoden 2017 Ruotsin rallissa, jossa Latvala ajoi sensaatiomaisesti voittoon. –Kaikki olivat silloin yllättyneitä. Olin todella ylpeä koko tallista, Mäkinen kuvaili taannoin tallinsa julkaisemalla videolla. –Unelmamme on olla huipulla, voittaa kaikki. Vihaan häviämistä. Haluan voittaa. Se on minulle ominaista. Tallipäällikkönä Mäkinen sanoo aistivansa tallin tunnelmaa kokonaisuuksien kautta. –Meillä on noin 150 ihmistä töissä ja jokainen heistä on todella tärkeä. Yritämme pitää asian niin. Pomo innostui Puuppolasta kotoisin oleva Mäkinen, 54, tottui voittamaan jo omalla kuljettajaurallaan. Mäkinen ajoi MM-rallissa 139 osakilpailua vuosina 1987–2003 ja saavutti kaikkiaan 24 MM-rallivoittoa, joista ensimmäinen tuli Jyväskylässä vuonna 1994 Ford Escortin ratissa. Seuraavassa, Italiassa ajetussa osakilpailussa Mäkisellä oli ensimmäistä kertaa MM-rallissa allaan Mitsubishi Lancer – auto, jolla hän tulisi ajamaan yhtä vaille kaikki loput osakilpailuvoittonsa ja saavuttamaan myös kaikki neljä mestaruuttaan. Mäkisen viimeiseksi MM-rallivoitoksi kuljettajana jäi ykkössija vuoden 2002 Monte Carlo -rallissa. Suomalainen tunnettiin vuosituhannen taitteessa melkoisena Monte Carlon ruhtinaana, sillä hän voitti Etelä-Ranskan liukkailla teillä neljästi putkeen. Uransa jälkeen Mäkinen alkoi pyörittää omaa rallitallia, Tommi Mäkinen Racingia. Päätös toi hänet lopulta yhteen myös nykyisen esimiehensä, japanilaisen pääjohtaja Akio Toyodan kanssa. Kaksikko tapasi ensimmäisen kerran vuonna 2013, ja vuotta myöhemmin Tommi Mäkinen Racing rakensi Toyodalle erikoisvalmisteisen Toyota GR86X -ralliauton. Vuotta myöhemmin oli jo tiedossa, että Mäkinen lähtisi vetämään Toyotan ralliprojektia. Mäkisen roolista tallipäällikkönä uutisoitiin 7. heinäkuuta 2015. –Tommi oli alkuun opettajani, joka auttoi minua ajotekniikkani kanssa. Loppujen lopuksi hän opetti paljon enemmän. Hän opetti minulle rallin viehätyksen sekä autojen kehityksen ja rallin välisen yhteyden, Toyoda sanoi tuolloin. Lopputulokset: 1) Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila Suomi, Toyota 2.59.52,0, 2) Hayden Paddon Uusi-Seelanti, Hyundai jäljessä 32,5 sekuntia, 3) Mads Östberg Norja, Citroen –52,2, 4) Esapekka Lappi/Janne Ferm Suomi, Toyota –1.02,3, 5) Sebastien Ogier Ranska, Ford –2.30,8, 6) Elfyn Evans Britannia, Ford –3.05,1, 7) Craig Breen Irlanti, Citroen –8.59,0, 8) Pedro Heller Chile, Ford –22.28,5, 9) Steve Glenney Australia, Skoda –27.01,8, 10) Jourdan Serdridis Kreikka, Ford –35.14,1. Kuljettajien MM-sarja: 1) Ogier 219 pistettä, 2) Thierry Neuville 201, 3) Ott Tänak 181, 4) Latvala 128, 5) Lappi 126, 6) Andreas Mikkelsen Norja, Hyundai 84, 7) Evans 80, 8) Paddon 73, ...12) Teemu Suninen 54, ...22) Kalle Rovanperä Suomi, Skoda 3. Mestaruus oli Ogierin kuudes peräkkäinen. Valmistajien MM-sarja: 1) Toyota 368 pistettä, 2) Hyundai 341, 3) M-Sport Ford 324, 4) Citroen 237. Ensi kauden MM-sarja alkaa Monte Carlosta 24.–27. tammikuuta.