Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Vietätkö päiväsi istuen? Se on riski sydämellesi, vaikka harrastaisit liikuntaa

Itä-Suomen yliopistossa julkaistun Ville Vasankarin tutkimuksen mukaan runsas paikallaanolo, eli istuminen tai makaaminen on riski sydämelle liikunnasta huolimatta. Tutkimus osoitti, että sekä runsas paikallaanolo että vähäinen fyysinen aktiivisuus olivat molemmat yhteydessä suurentuneeseen sydän- ja verisuonitautien kokonaisriskiin. Vasankarin mukaan tutkimustulokset antavat viitettä siitä, että pitkittyneen istumisen pätkiminen lyhyillä seisomisjaksoilla voisi olla hyödyllistä myös diabeteksen ehkäisyssä. –Arkielämässä tämä tapahtuu esimerkiksi istumatyön tauottamisella tai sähkösäädettävän pöydän käyttämisellä siten, että työskentely onnistuu seisten, Vasankari kertoo. Reipasta liikuntaa kuten kävelyä, uintia tai pyöräilyä olisi hyvä harrastaa viikossa vähintään kaksi ja puoli tuntia unohtamatta lihaskuntoharjoittelua. Omat riskit selville Runsas paikallaanolo on äskettäin tunnistettu mahdolliseksi sepelvaltimotaudin ja diabeteksen riskitekijäksi. Fyysistä aktiivisuutta puolestaan pidetään tärkeänä niiden ehkäisyssä. Vähäisen fyysisen aktiivisuuden yhteys sepelvaltimotautiin, sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen sekä diabetekseen on todistettu aiemmissa tutkimuksissa. Sepelvaltimotautia sairastavilla potilailla liikunnan on todettu parantavan potilaiden elämänlaatua ja suorituskykyä sekä jopa vähentävän sairaalajaksoja ja kuolleisuutta. Mahdollisen tupakoinnin lopettamisen lisäksi Vasankarin mielestä lääkäriä kannattaa pyytää arvioimaan oma riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen, jotta tautien kehittymistä voitaisiin ehkäistä ajoissa. –On hyvä olla tietoinen omasta verenpaineestaan sekä veren LDL-kolesterolin ja paastoglukoosin arvoista. Tärkeää on tietää myös, onko omassa lähisuvussa sydän- ja verisuonitauteja tai diabetesta. Väitös tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa 23. marraskuuta.