Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Diesel luisussa, äänestäjät raivona pitkin Eurooppaa

Diesel-kuljettajat ja diesel-autojen kauppiaat eivät elä hyviä aikoja. Volkswagenin päästö-…skandaalin perälaineissa die-…selautoja on esimerkiksi alettu kieltää suurten kaupunkien keskustoissa. Tuoreina uutisina tulivat tällä viikolla Stuttgart ja Suur-Pariisi, joissa molemmissa suunnitellaan vanhojen dieselautojen kieltoa. Pariisin keskustassa ennen vuotta 2000 käyttöönotetut dieselautot kiellettiin jo heinäkuussa 2017. Uutistoimisto Reutersin mukaan suunnitelmissa on nyt, että vastaavanlainen kielto tulee Suur-Pariisin alueelle. Kieltoalueella asuu 5,61 miljoonaa asukasta. Britannia ja Ranska ovat jo ilmoittaneet aikeista kieltää bensa- ja dieselautot vuodesta 2040, ja Espanja suunnittelee nyt vastaavaa. Dieselautojen myynti on laskenut. EU:ssa dieselautojen myynti putosi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 16 prosenttia viime vuodesta. Samaan aikaan dieselin hinta on noussut tankeilla niin, että autoilijat ympäri Eurooppaa ovat alkaneet kapinoida. Bulgarialaiset osoittivat mieltään kohonneita bensiinin ja dieselin hintoja vastaan viime sunnuntaina. Ranskassa taas on lakkoiltu polttoaineen veronkorotuksia vastaan. Vastavetona Ranskan pääministeri yritti rauhoitella ihmisiä kaksinkertaistamalla pienituloisille suunnatun 2 000 euron romutustuen, jos he vaihtavat vanhemman mallin autoista uusiin. Myös muita autoilijoiden tukia nostetaan, ja öljyllä kotejaan lämmittäville köyhille lisätään apua. Suomessakin dieselpolttoaine on ollut viime aikoina 95E-bensiinin hinnan liepeillä. Täällä marraskuisille toreille ei ole kokoonnuttu asiaa vastustamaan, mutta die-…selautoilijat ovat ryhtyneet kapinaan internetissä, kansalaisaloitteen muodossa. Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa esittävä aloite keräsi eduskuntakäsittelyyn tarvitut 50 000 tukijaa suurin piirtein silmänräpäyksessä. Suomessa dieselauto on järkevä valinta monelle, mutta tulevaisuuden suurhittinä sitä ei voi ilmastopaineissa pitää. Yhä useampi kuski pitäisi saada julkisten kulkuneuvojen tai hybridi- ja täyssähköautojen kyytiin. Matka niiden yleistymiseen on kuitenkin pitkä ja hankala, ja poliitikoille keppi&porkkana-ratkaisut ovat vaikeita. Uhkana on aina äänestäjän kiukku, ja kuten kansalaisaloitteen suosio todistaa, polttoaineen hinta saa kansalaiset toimimaan myös Suomessa. Suomessa sähköauton ostoon tai leasingiin voi saada 2000 euron tuen vuoden 2021 loppuun asti. Samaan aikaan perus-Golfin hintaero dieselinä ja täyssähkönä on parikymmentätuhatta euroa. Omaa rahoituskykyä ja ostotahtoa täytyy olla valmiiksi. Tuki menee siis harvoille ihmisille, joille sähköauto on mahdollinen vaihtoehto muutenkin. Toisaalta se on myös keino saada sähköautot yleistymään, käytettyjä sähköautoja kauppaan ja sitä kautta hintoja yhä useamman saataville. Sähköauton hankintaa rajoittaa myös vielä rajallinen latausverkosto, joten sekin täytyisi saada nopeasti kuntoon. Dieselin tämänhetkinen hinnannousu nyt ei ole suomalaispoliitikkojen syytä, mutta se voi pakottaa heidät keskustelemaan liikenteen veroista ja diesel- ja sähköautojen tulevaisuudesta. Helppoja pisteitä ei pitäisi nyt dieselin hinnan varjolla keräillä.