Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tamperelaiskuski sai sakot pysäköityään kaupan eteen – "Näytti heti hankalalta!"

Liikennetohtori vastaa tällä kertaa Moron lukijoiden kysymyksiin pysäköinnistä, liikennemerkeistä ja valoista. Teppara kysyy: Vaimoni sai pysäköintivirhemaksun 27. syyskuuta poiketessaan lähikaupassa Pohjolankadun ja Kaivokadun kulmauksessa. Virheen syyksi mainitaan ”pysäköinti jalkakäytävälle/pyörätielle”. Kaupan edessä on asvalttiin maalatulla keltaisella viivalla rajattu noin 1,5 metrin levyinen alue. Erillinen kävelytien ja pyörätien merkki on aukion pohjoisreunalla. Automme ei ole ollut jalkakäytävällä eikä pyörätiellä, eikä aukiolla pysäköintiä ole liikennemerkein selvästi kielletty. Mitäs sanoo liikennetohtori? Liikennetohtori vastaa: Kävin viestin lähettäneen lukijan kanssa paikan päällä, ja näytti heti hankalalta! Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkki on aukion pohjoisreunalla, ja aukiosta etelään on myös sama liikennemerkki. Pyörätien leveys on molempiin suuntiin sama. Aukiolla pyörätietä ei varmasti ole tarkoitettu koko pihan levyiseksi, vaan kaupan eteen mahtuu muutamia autoja asiointia varten. Seinään kiinnitetyt pysäköinti kielletty liikennemerkit ovat sitä varten, ettei autoja jätetä seinän lähelle, jolloin ne estävät luiskan käyttöä esimerkiksi lastenrattailla tai pyörätuolilla. Sitä varten seinästä on erotettu keltaisella viivalla alue. Jos auton jättää nämä huomioiden, niin auton perä ei ole esteenä luiskaa käyttäville tai takana olevalla jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkeville. Kaupan toisella puolella on joka tapauksessa selkeä pysäköintipaikka kaupassa asioiville. Valoton auto ei näkynyt Nimimerkki Valot pääle pimeällä kysyy: Ajelin kotiin kello 19.45 maissa, eli oli jo todella pimeää. Edelläni ajoi ajoneuvo, jossa takavalot eivät palaneet. Kysymys kuuluu, jos ajan tälläisen pimeän auton perään siksi, että en ajoneuvoa valottomuuden vuoksi havaitse, kumpi autoilijoista on korvausvelvollinen? Mitä sanoo tieliikennelaki moisesta? Liikennetohtori vastaa: Osassa nykyautoissa on valo-ongelma tai ongelma on se, että kuljettaja ei ole tutustunut perusteellisesti käyttöohjekirjaan. Pimeän tultua valokatkaisija on väärässä asennossa ja takavalot ovat pimeänä. Kun pimeä auto liikkuu edessä, niin yllätys on melkoinen, ja törmäys voi olla tuhoisa. Tieliikennelain 23 pykälässä on selkeä kohta, jossa sanotaan, että ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla, ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Valoton auto ei ole ennalta arvattava tilanne, jos ei näe muuta kuin oman autonsa valojen näyttämän alueen. Mustissa vaatteissa kulkeva heijastimeton jalankulkija ja ilman valoa ajava pyöräilijä ovat sama asia. Liikennemerkit pielessä Nimimerkki Epätietoinen Pispalasta kysyy: Olen ajanut ajokortin 1970-luvulla, ja joko säännöt ovat muuttuneet merkittävästi tai sitten tarvitsisin ”Näin toimitaan Tampereella” -oppaan. Osaisiko liikennetohtori neuvoa seuraavissa pulmissa? 1. Ajan Kauppa-aukiolla Näsilinnankatua pohjoiseen. Oikeassa reunassa on tolpassa ohjemerkkejä harmaa taustapuoli tulosuuntaani ja luonnollisesti kuvapuoli menosuuntaani päin. Merkitäänkö P-paikat nykyään näin kaksisuuntaisella tiellä? 2. Mikä on tämän merkin tarkoitus tässä kohtaa (noin 10 metriä ennen pysäkkiä) Keskustorilla? Muuttuuko tilanne jotenkin, jos merkkiä ei ole? Liikennetohtori vastaa: 1. Liikennemerkit ovat jääneet tuohon asentoon, kun katu oli ennen yksisuuntainen. Liikennemerkin asettaja huomio, hopi hopi! 2. Pysähtyminen kielletty -merkki on selvästi väärässä paikassa. Ketään bussin matkustajaa ei voida vaatia hyppäämään kyytiin vauhdissa. Sehän on kiellettyäkin. Moron Liikennetohtorille Arto Grönroosille voi lähettää pähkäiltävää sähköpostiin moro@aamulehti.fi. Olemme iloisia, jos mukana on selventävä valokuva, karttalinkki tai piirros pulmakohdasta. Ketään bussin matkustajaa ei voida vaatia hyppäämään kyytiin vauhdissa. Sehän on kiellettyäkin.