Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut Linnan juhlat

Tunneli tuli, mutta ruuhka ei mennyt

Tampereella on yksi paikka, jossa voi tuntea asuvansa suuressa maailmassa. Se paikka on Rantaväylän tunneli. Kosken alle sujahtaminen antaa hetkittäisen tunteen autoilusta vaikkapa siltojen ja tunnelien New Yorkissa. Silta ja tunneli -ihmiset on myös ilmaus, jota New Yorkissa on käytetty haukkumaterminä alemman yhteiskuntaluokan ihmisistä – heistä, joiden täytyy taivaltaa pitkin siltoja ja tunneleita päästäkseen sivistyksen kehtoon eli Manhattanille. Jos Tampere ei ole varovainen, täällä kehittyy vielä ihan oma merkityksensä tunneli-ihmisille. Heille, joiden asuinpaikoille ei tahdo enää kukaan muuttaa, jos sieltä kulkeminen tarkoittaa jatkuvaa ärtymystä suljetun tunnelin suuaukolla. Rantaväylän tunneli vapautti Näsijärven rannat rakennuskäyttöön, mutta ei ole toistaiseksi ratkonut Rantaväylän ruuhkaongelmia – päinvastoin. Tunneli on tänä syksynä, 1. syyskuuta ja 8. marraskuuta välisenä aikana ollut kiinni ainakin hetken verran 114 kertaa. Pahimpana päivänä tunneli oli kiinni 16 kertaa noin kahden tunnin aikana. Tähän oli syynä päivälle osunut kolarisuma. Keskimäärin tunneli on pitänyt sulkea ainakin hetkeksi joka toinen tai kolmas päivä. ( AL 12.11.) A-tunnelissa eli itään mennessä ongelmia ei ole onnettomuuksia ja huoltoja lukuun ottamatta ollut. Vaikeudet keskittyvät länteen eli Ylöjärven suuntaan menevään B-tunneliin. Itse asiassa vika ei ole tunnelissa, vaan maan päällä. Tunneli kyllä vetäisi nykyistä suuremman liikennemäärän. Ongelmia aiheutuu pian tunnelin suuaukon jälkeen. Syynä on Vaitinaron liittymä eli valoristeys, josta käännytään Nokian moottoritielle. Sen välityskapasiteetti ei ruuhkahuipuissa tahdo riittää. Ratkaisuksi asiaan on esitetty muun muassa muuttuvia nopeusrajoituksia, kolmatta kaistaa länteen päin ja eritasoliittymää. Jopa 50 miljoonan euron eritasoliittymä toteutuisi vasta vuosien päästä. Tunnelin tukkeutumiselle on kuitenkin tehtävä jotain, ja nopeasti. Tarvittaessa alennettavat nopeudet tasaisivat liikennevirran kulkua. Liikennemerkeille ja kolmannelle kaistalle on jo haettu rahoitusta ensi vuodelle Liikennevirastolta. Näin helpotusta voisi olla luvassa ehkä vuonna 2020. Liikennemyllerrykset jatkuvat silti pitkälle tulevaisuuteen. Autojen määrä on Pirkanmaalla lisääntynyt kymmenessä vuodessa kymmenillä tuhansilla. Määrä kasvaa, jos maakuntaan ja Tampereelle muuttaa yhä enemmän ihmisiä. Jos ja kun ratikan rakennustyöt siirtyvät seuraavaan vaiheeseensa kohti Lentävänniemeä, liikennejärjestelyt Rantaväylällä hankaloituvat edelleen. Mahdollinen Näsijärven rannan täyttäminen Hiedanrannassa tarkoittaisi kovaa rekkarallia. Kivikuormat olisi tarkoitus kuljettaa paikalle Rantaväylälle rakennettavista sisäänajoliittymistä, Rantatunnelin kautta. Se saattaisi aiheuttaa lisää hidastuksia ja ruuhkia, semminkin kun kuljetuksia tehtäisiin päivisin ja illalla. On aivan selvää, että ratikan toisen vaiheen rakennustyöt vaikuttaisivat liikenteeseen tunnelin länsipuolella muutenkin, sillä raitiotielle on suunniteltu Santalahteen esimerkiksi siltaa. Mylläkät vaativat erittäin tarkkaa suunnittelua sekä pysyvien että väliaikaisten liikennejärjestelyjen osalta.