Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Nopeita käänteitä ja komeita hyppyjä – Tässä lajissa loukkaantumisriski on koko ajan läsnä: "Yksi kuski kävi lääkärissä, mutta ruhjeilla selvittiin"

Bensa haisi, sora lensi ja yleisö nautti näkemästään, kun supercross-huiput panivat jälleen parastaan Tampereella Messu- ja urheilukeskuksessa perjantaina ja lauantaina. Seitsemännen kerran järjestetty Tampere Supercross veti lauantaina tuvan täyteen. Paikalla oli 4100 katsojaa, heidän joukossaan muiden muassa jalkapallotähti Sami Hyypiä . Showmestarina oli Harri Kullas – suomalaisen motocrossin ykkösnimi. –Olen aina tykännyt ajaa supercrossia. Nämä ovat teknisiä ratoja, jotka sopivat minulle hyvin. Yleisölle nämä ovat myös hienoja tapahtumia, joita on mukava katsoa: on lämmin ja pyörät kiiltää puhtaina, Kullas juttelee, kun eräajot on takana. Kullaksen nimikirjoitukset ovat haluttuja. Hän on tämän yleisön suosikki. Kullas pyyhkii hikeä otsaltaan. –Tämä on intensiivistä. Sykkeet ovat tapissa jo yhden kierroksen jälkeen, kun rata on niin tekninen ja siinä on hyppyjä paljon. Täytyy olla tarkkana koko ajan. Tarkkaavaisuus on tässä lajissa jos jossain hyve. Kolari näyttää vaanivan koko ajan paikalla. –Yksi kuski kävi lääkärissä, mutta ruhjeilla selvittiin. Tässä lajissa on omat riskinsä, kun rata on niin tiivis, kilpailunjohtaja Mikko Anttila sanoo. Aamulehti kuvasi 360-kameralla lauantain finaalin lähdön. Video toimii kaikilla laitteilla. Esimerkiksi kännykällä katsottaessa videon kuvakulma vaihtuu älypuhelinta siirtelemällä: Kallista lystiä Kullas, 26, on pitänyt suomalaisten mainetta yllä motocrossin MM-sarjassa viime vuosina. Hänkin on kuitenkin ajanut parina viime kautena vain noin neljänneksen MM-sarjan osakilpailuista. Ensi vuonna Kullas saa alleen uuden pyörän. Husqvarna vaihtuu Hondaan, jolla helsinkiläinen keskittyy Englannin mestaruussarjaan. Sielläkin ajaa muutamia maailmanluokan kuljettajia. MM-sarja ei jää täysin taka-alalle. Kullas pyrkii osallistumaan kolmeen, neljään MM-sarjan osakilpailuun. MM-sarjan kiertäminen tosissaan totta kai houkuttelisi. –Jos vaan löytäisi paikan hyvästä tiimistä, jossa voisi pärjätä ja jossa saisi vaikka palkkaakin. Moni kuski maksaa tehdastiimin paikasta. Sellaiseen en lähde, eikä minulla olisi siihen varaakaan. Pelkästään Euroopassa ajettaviin noin 15 MM-sarjan osakilpailuun saa Kullaksen arvion mukaan upotettua helposti yli 50 000 euroa vuodessa. –Mutta silloinkin pitäisi käyttää vanhoja osia ja renkaita, mikä vaikuttaisi tuloksiin paljon, Kullas sanoo. Kuusinumeroinen summa koko vuodesta ei ole mitenkään poikkeuksellinen lasku MM-sarjassa. Kova kolaus Motocrossilla on paikkansa suomalaisen moottoriurheilun upeassa historiassa. Heikki Mikkola voitti lajin maailmanmestaruuden neljä kertaa 1970-luvulla. Lahjakkaita nuoria EM-sarjassa on nytkin, mutta he ovat viettäneet tänä vuonna enemmän aikaa leikkauspöydällä kuin palkintopallilla. Vantaan Moottorikerhoa edustavaa Miro Sihvosta , 20, pidetään lajin suurimpana suomalaistoivona. MM-tasosta haaveilee myös Tampereen Motocrossin ylöjärveläiskuski Jere Haavisto , 19. Kumpikin seurasi Tampere Supercrossia katsojan roolissa. Sihvosen polvi on leikattu vajaan kahden vuoden aikana neljä kertaa. Haaviston tämä kausi päättyi ensi metreille. Hän sai olkapäävamman kauden ensimmäisessä EM-osakilpailussa viime maaliskuussa. Sen jälkeen hän ei ole ajanut kisaakaan. –Ajotunteja ei ole vielä niin paljon alla, että olisin viitsinyt tulla tänne ajamaan. Pitää saada vielä enemmän treeniä alle. Muuten on riski, että olkapäähän tulee tulehdus tai ylirasitusta. Lihasten ja kudosten pitää antaa kunnolla palautua, Haavisto sanoo. Kausi jäi kilpailujen osalta käytännössä kokonaan väliin. –Minulla oli kovat odotukset tästä kaudesta, ja sitten ensimmäisessä kilpailussa meni olkapää rikki. Se oli kova kolaus. Ura jatkuu kuitenkin ensi vuonna, mutta talli ei ole vielä selvillä. Varmaa on vain, että talli vaihtuu. –Tallipaikan saaminen on tietysti vähän vaikeampaa, kun olen ollut pois vuoden, Haavisto sanoo. Harri Kullas tietää hyvin nuorten haasteet. –MM-tasolle murtautuminen on vaikeaa. Se vaatii hyvät yhteistyökumppanit ja kovaa treeniä. Vanhemmat olivat minulle iso tuki. Isä kannusti koko ajan ajamaan ja treenaamaan kovaa, hän kertoo. Parhaat vuodet Tampere Supercross päätyy lauantai-iltana niin kuin se perjantaina alkoi: Harri Kullaksen juhliin. Kullas voitti kummankin päivän finaalistartit. Hän voitti kutsukilpailusta palkintorahaa yhteensä 3500 euroa. Sillä ei vielä aivan makseta paikkaa MM-sarjasta. –Pikkubonus se on. Tärkeintä oli antaa faneille hyvä show, Kullas myhäilee. –Yksi kaveri sanoi, että parhaat ajovuodet ovat 26–29-vuotiaana. Nyt, kun täytin itse 26 vuotta, olen tosissaan alkanut nauttia ajamisesta ja koko tästä hommasta. Nautin radalla ja haluan antaa faneille jotain takaisin. Nyt jos joskus nautin tästä. Se on helppo uskoa.