Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Pääväylät eivät pysy Tampereen seudun väestönkasvun perässä – Tunnelia voi pian odottaa uusi haaste, 400–600 kivikuormaa päivässä

Tampereen rantaväylällä saavutettiin perjantaina 2. marraskuuta uusi merkkipaalu, kun uittotunnelin kohdalla mitattu ajoneuvomäärä nousi yli 55 000:n. Samana päivänä vuosi aiemmin mittauslukema oli 1 927 ajoneuvoa pienempi. Muutos heijastelee Pirkanmaan voimakasta kasvua. 2000-luvulla, vuoteen 2020 mennessä, maakunnan väkiluku kasvaa 70 000:lla. Heistä 40 000 muuttaa Tampereelle. –Lentävänniemessä on rakenteilla 12 uutta kerrostaloa, joihin muuttaa tuhat ihmistä. Santalahtea täydennetään, ja Hiedanranta järvikaupunkeineen lisäisi asukaslukua ja siten liikennettä rantaväylällä entisestään, ely-keskuksen yksikönpäällikkö Heikki Ikonen muistuttaa. 32 000 autoa lisää Vaikka ratikka, nysset, kävely ja pyöräily ratkaisevat osan lisääntyvästä liikkumistarpeesta, myös yksityisautoja tulee Tampereen seudulle väistämättä lisää. Vuosina 2008–2018 Pirkanmaan kaikkien autojen määrä on kasvanut 13 prosenttia eli lähes 33 000 autolla. Suurin osa uusista on henkilöautoja. –Autojen määrä talouksissa ei ole juuri lisääntynyt, mutta Pirkanmaan kasvaessa luonnollisesti myös autojen määrä on noussut, liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta summaa. –Työssäkäyntialueiden ja kaupunkien kehysalueiden laajeneminen on lisäksi pidentänyt työmatkoja. Tämä on osaltaan johtanut henkilöautoliikenteen kysynnän kasvuun kaupunkiseuduilla. Esimerkiksi läntisellä kehätiellä on mitattu 15–30 prosentin kasvua liikennemäärissä. Liikenne hidastuu tai seisoo ajoittain kaikilla Tampereen ympäristön pääteillä. Paheneeko pölyongelma? Mikäli Näsijärven etelärannan täyttäminen Hiedanrannassa vielä sallitaan, kivikuormat on määrä kuljettaa paikalle rantaväylälle rakennettavien sisäänajoliittymien kautta. Sulkavuoresta syntyy mursketta 400–600 kuorma-autollista päivässä. Kiviaines ajettaisiin paikalle Rantatunnelin kautta kulkevaa reittiä. Se voisi pahentaa tunnelin pölyongelmaa ja aiheuttaa lisää hidastuksia ja ruuhkia. Tällainen määrä uutta kuorma-autoliikennettä nostaisi Paasikiventien raskaan liikenteen määrää neljänneksellä. Kuljetukset ajoittuisivat päivä- ja ilta-aikoihin, jolloin liikkeellä ovat kaikki muutkin.