Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereella satsataan tosissaan elektroniseen urheiluun, mukaan on lähtenyt myös moni perinteinen urheiluseura – Tästä uudessa hankkeessa on kyse

Ideaparkissa järjestettiin maanantaina lehdistötilaisuus, johon osallistui iso joukko urheiluväkeä. Tampereesta ollaan kehittämässä elektronisen urheilun keskusta ja tuota kehitystyötä on tekemässä myös perinteisiä urheiluseuroja. Mistä on kyse? Elektronisen urheilun asemaa halutaan parantaa, ymmärrystä lisätä ja kasvua tukea. Se tehdään muun muassa perustamalla pelitiloja ja keskittymällä valmennukseen. Tampereelle halutaan luoda merkittävä e-urheilun kilpailu-, harrastus- ja koulutusympäristö. Mitkä tahot ovat mukana? Projektissa ovat mukana Varalan urheiluopisto, Ahlmanin ammatti- ja aikuisopisto, Tampereen kaupunki, salibandyseura Classic, pesäpalloseura Manse PP sekä yleisseurat Tampereen Pyrintö ja Tampereen NMKY. Varalan urheiluopistossa alkaa tammikuussa e-urheiluun keskittyvä ohjaajakoulutus. Sen järjestää Varalan kanssa Ahlmanin ammatti- ja aikuisopisto. Kyse on pilotista, joka on osa valtakunnallista valmennuskoulutusjärjestelmää, jota Suomen elektronisen urheilun liitto (Seul) rakentaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi viime keväänä Seul:lle 60 000 euroa valmennustoiminnan kehittämiseksi. E-urheilussa on pulaa valmentajista. Ahlmanin ammatti- ja aikuisopistolla on jo perinteitä e-urheilusta. Se loi ensimmäisenä Euroopassa kilpapelaamiseen keskittyvän e-urheilulinjan. Mikä on Tampereen kaupungin ja seurojen rooli? Tampereen kaupunki ja seurat haluavat parantaa e-urheilun harrastamisen mahdollisuuksia, estää syrjäytymistä ja kehittää toimintaa pelaamisen ympärillä. Tampereen kaupungilla on vuodenvaihteen jälkeen käytössä kolme pelitilaa Satakunnankadulla keskustassa, Koivistonkylässä ja Lielahdessa. Pelitilat on tarkoitettu nuorille, jotka haluavat kokeilla e-urheilua ja viettää aikaa muiden kanssa. Mukana olevat urheiluseurat vastaavat yhdessä junioritoiminnasta, joka on tavoitteellisempaa. Juniorivalmennukseen kuuluu muun muassa fysiikkavalmennusta sekä ravinto- ja elämäntapakoulutusta. Junioritoimintaan ilmoittautuminen alkaa tiistaina 13. marraskuuta ja itse toiminta käynnistyy viimeistään tammikuussa. Kuukausimaksu on 75 euroa. Se sisältää viikossa yhden peliharjoituksen, yhden fysiikkaharjoituksen ja yhden netin välityksellä tapahtuvan valmennushetken. Seuroilla on kullakin oma pelitila: Manse PP:llä Hervannassa, Tampereen NMKY:llä Hämeenpuistossa ja Classicilla Ideaparkissa. Pyrintö aloittaa toimintansa Manse PP:n ja NMKY:n tiloissa. Pyrinnön toiminta tarkentuu vielä tulevaisuudessa. Seurat aloittavat e-urheilun eri tahtiin. E-urheilu on kuulunut Tampereen NMKY:n toimintaan jo aiemmin, Manse PP:llä se alkaa nyt ja Classicilla vuoden 2019 aikana. Pelitilojen on tarkoitus olla harrastajien käytössä myös silloin, kun niissä ei ole ohjattua toimintaa. Topi Suoniemi kertoo, miksi hän liittyi Manse PP:n joukkueeseen: Mitä pelataan? Seurat aloittavat e-urheilussa myös edustusjoukkuetoiminnan, jossa ne keskittyvät ainakin aluksi eri peleihin. Edustusjoukkueiden tavoitteena on päästä kilpailemaan kansallisella tasolla. Manse PP:ssä pelataan Call of Dutya ja Fortnitea, Classicissa ainakin moba- eli taisteluareenamoninpelejä (englanniksi multiplayer online battle arena) ja Tampereen NMKY:ssä Fortnitea, PlayerUnknown's Battlegroundsia, urheilupelejä ja taistelupelejä. Edustusjoukkueisiin on tarkoitus kasvattaa pelaajia omasta junioritoiminnasta. Jokaiselle pelille tulee valmentajansa. Esimerkiksi Manse PP:llä valmentajana on Niklas Hirvelä , joka on ammattivalmentaja Ahlmanissa. Hirvelä on valmentanut aiemmin Helsinki Redsin joukkueessa, joka toimii jääkiekkoseura HIFK:n alaisuudessa. Manse PP:n edustusjoukkueessa on myös jo kolme pelaajaa: Topi ”Peekaboo” Suoniemi , Daniel ”Danfro” Lappalainen ja Severi ”Diidzyh” Laukkanen . Kaikkia edustusjoukkueita ei ole siis vielä perustettu. Suomeen on tullut parin viime vuoden aikana paljon menestystä e-urheilussa. Viime sunnuntaina Suomen joukkue voitti maailmanmestaruuden Counter-Strike, Global Offensive -pelissä. Turnaus pelattiin Taiwanissa ja siihen osallistui pelaajia 42 maasta. Kyseessä olivat e-urheilun kansainvälisen kattojärjestön International Esports Federationin (Iesf) alaiset kilpailut. Lasse "MATUMBAMAN" Urpalainen puolestaan voitti viime vuonna maailman suurimman Dota 2 -turnauksen. Hänen viime vuoden tulonsa nousivat 1,8 miljoonaan euroon. Yksikään toinen Suomeen veronsa maksanut urheilija ei tienannut viime vuonna yhtä paljon. Miksi e-urheilijoiden siis kannattaisi lähteä perinteisten seurojen kelkkaan, kun ilmankin pärjää? –Meillä on hyviä yksilöitä, jotka ovat kehittyneet kotipelaamisen kautta. E-urheilusta on kuitenkin tullut todella ammattimaista. Itse olen verrannut tätä golfiin. Se oli vielä 1990-luvulla ihan leppoisaa, mutta sitten tuli eräs Tiger Woods , joka nosti urheilullisen vaatimustason ihan uudelle tasolle. Tässä on sama tilanne: vaatimustaso nousee koko ajan, sanoo Manse PP:n puheenjohtaja Juha Antikainen . –Tämä systeemi on heitä varten, joka haluavat tulevaisuudessa huipulle. Antikaisen mukaan on hyvä, jos seurat saavat alkuvaiheessa mukaan junioritoimintaan 100–200 pelaajaa. Hän ottaa vertauksen lumilautailusta. –Sekin oli aluksi vapaamielistä ja toteutettiin omilla ehdoilla. Kun siihen tuo organisaation mukaan, niin se voi aluksi aiheuttaa kummastusta, että mikä tämä on ja onko tästä mitään hyötyä. Meidän pitää näyttää, että tämä on laadukasta toimintaa ja että tästä on hyötyä. "On puuttunut vastuullisia toimijoita" Classic perustaa e-urheilun operatiivista toimintaa varten osakeyhtiön. Sen omistajina ovat Classic ry ja Singaporessa vaikuttava yrittäjä Matti Joutsikoski . Classic on tehnyt Joutsikosken kanssa pitkään yhteistyötä. E-urheilutoimintojen toimitusjohtajana aloittaa Pasi Peltola , joka on Classicin toiminnanjohtaja. –Haluamme olla e-urheilussa laaja-alainen toimija. Emme vain edustus- ja junioritoiminnassa vaan myös tapahtumatuotantopuolella, Peltola sanoo. –Uskon, että tämä tuo globaalia brändinäkyvyyttä. Koen, että salibandyn puolella talous-, yleisö- ja jäsenmääräkasvu on rajallista. Kehitystä on haettava muualtakin kuin pelkästä salibandystä. Peltolan mukaan e-urheilu on ollut vanhempainilloissa esillä. –Siellä on havahduttu, että tältä alalta puuttuu vastuullisia toimijoita, jotka pystyvät vastaamaan niihin ongelmiin, joita tämän lajin parissa on ollut.