Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Indonesian lentoturman syistä uutta tietoa: Kohtauskulma-anturi vikaantui, 737 MAX:n trimmi voi mennä itsestään tuhoisaan nokka alas -asentoon

Indonesian tuhoisan lentoturman syystä on saatu uutta tietoa. 189 ihmistä sai surmansa, kun Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 MAX 8 -kone syöksyi mereen Jakartan lähistöllä maanantaina 29. lokakuuta. Lentokonevalmistaja Boeing julkaisi tänään keskiviikkona varoituksen kaikille 737 MAX -koneen käyttäjille. Sen mukaan Lion Airin turman tutkinnassa on selvinnyt, että yksi koneen kohtauskulma-antureista antoi viallista tietoa. Kohtauskulmalla tarkoitetaan lentokoneen siiven ja ilmavirran välistä kulmaa: jos kulma kasvaa liian suureksi, ilmavirtaus irtoaa koneen siivestä ja siipi sakkaa eli menettää nostovoimansa. Boeingin mukaan on mahdollista, että mikäli konetta lennetään manuaalisesti ja kohtauskulma-anturien antama tieto on virheellistä, koneen korkeusperäsintrimmi voi trimmata peräsintä nokka alas -asentoon itsestään ja yhtäjaksoisesti jopa kymmenen sekuntia kerrallaan. Mikäli tämän annetaan toistua, trimmi voi liikkua itsestään suurimpaan mahdolliseen nokka alas -asentoon. Tilanne on käytännössä samanlainen kuin jos lentäjä työntäisi ohjaussauvasta koneen jyrkkään syöksyyn. Boeingin mukaan lentäjien tulee kytkeä trimmijärjestelmä pois toiminnasta, mikäli vastaavanlainen ilmiö toistuu muissakin 737 MAX -koneissa. Lion Airin koneen loppuhetkistä tiedetään, että se syöksyi mereen jyrkässä kulmassa ja suurella nopeudella. Onnettomuuden tutkinta jatkuu.