Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Miksi kaikkia lentäjiä ei puhalluteta ennen ohjaamoon menoa? Trafin ilmailujohtaja vastaa

Liikenteen turvallisuusvirasto Pekka Hentun mukaan puhallutusten järjestäminen on ennen kaikkea lentoyhtiöiden vastuulla, koska lailla pakottaminen on aina viimeinen keino. –Mutta tarvitaan tietenkin myös yhteisymmärrys lentohenkilökunnan työntekijäjärjestöjen kanssa asiasta, hän jatkaa. Hentun mukaan mahdollisen lainsäädännön tulisi olla vähintään Euroopan laajuinen. Lentohenkilökunnan puhallutukset ovat nousseet esille Norwegianin lentokapteenin epäillystä päihteiden käytöstä. Poliisi puhallutti lentäjän perjantaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla, saatuaan kapteenin kunnosta vihjeen. Puhallutuksen jälkeen poliisi poisti lentäjän koneesta ja Norwegianin Dubaihin lähdössä ollut lento myöhästyi tunteja. Lue lisää: Poliisi puhallutti ja poisti Norwegianin lentäjän koneesta Helsinki–Vantaalla – Epäillään käyttäneen päihteitä Lue lisää: Uutta tietoa Norwegianin tapauksesta: Nelikymppinen kapteeni puhalsi alle 0,5 promillea, ilmoitus päihtymysepäilystä tuli toiselta taholta Henttu vaatii nyt välittömiä toimia, sillä hän uskoo että muuten lentoyhtiöt menettävät luottamuksensa matkustajien silmissä. Suomessa on nyt tullut kaksi vastaavaa tapausta esille lyhyen ajan sisällä, kun Finnairin lentäjä tavoitettiin humalassa Helsinki-Vantaalta elokuussa. Henttu uskoo, että jopa sataprosenttisen kattavat puhallutukset voitaisiin saada järjestymään nopeasti, sillä asia on lentoyhtiöille varmasti tärkeä. Tämä siitä huolimatta, että lentohenkilökunnan työntekijäjärjestöt saattavat olla huolissaan työntekijöiden työsuhdeturvasta. –Tietojeni mukaan Ranskan lentäjäyhteisön edustajat olivat Euroopan lentoturvallisuusvirastossa tuoneet esille mahdollisen lakon, jos puhallutuksiin ja huumetesteihin pakotetaan lailla. He olivat tietenkin huolissaan testien luotettavuudesta, ettei tapahtuisi oikeusmurhia, Henttu sanoo. Hänen mukaansa Suomessa yhteisymmärrys löytynee kuitenkin helpommin kuin vaikkapa lakoistaan tunnetussa Ranskassa. –Toivottavasti vähintäänkin satunnaiset, riittävän usein tapahtuvat puhallukset toteutetaan nopeasti, Henttu sanoo. –Uskon, että lentoyhtiöt ja järjestöt kantavat vastuunsa tässä asiassa ja tekevät asianmukaiset järjestelyt melko piankin, hän jatkaa. Henttu muistuttaa, että suojaverkot ovat Suomessa onneksi toimineet tähän asti, eikä lennolle ole lähdetty epäillyissä tapauksissa. ”Verkkoa hyvä tiivistää” Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo, että Suomessa ollaan muun Euroopan tapaan liittämässä lentokone- ja miehistötarkastuksiin ensi vuoden aikana henkilökunnan puhallutukset. Nämä satunnaistarkastukset kohdistuvat tuleviin ja lähteviin, sekä kotimaisiin että ulkomaisiin koneisiin. –On ensiarvoisen tärkeätä, että puhallutuksia toteutetaan myös ulkoasemilla, yöpymisen jälkeen, hän sanoo. Henttu pitää tärkeänä, että työtehtävää ilma-aluksessa tai lentoturvallisuuteen vaikuttavaa tehtävää ei suoriteta tilanteessa, jossa veren alkoholipitoisuus on alkoholin nauttimisen vuoksi kohonnut. Sama periaate pätee kaikkiin huumaaviin aineisiin –On hyvä, että lentoyhtiöt ovat käyttäneet omissa ohjeissaan alkoholin nauttimisen puskuriaikaa ennen lentoa, yleensä 12 tuntia. Yhtä lailla on myönteistä, että suomalaiset yhtiöt ovat käyttäneet ennakoivia tukimenettelyjä ongelmien minimoimiseksi. Nyt on kuitenkin hyvä tiivistää turvaverkkoa, Henttu toteaa. Hän vertaa ilmailuhenkilöstön valvontaa urheilun doping-valvontaan, johon uhrataan valtavasti resursseja kansainvälisellä ja kansallisella tasolla. –Olisi paradoksi, jos ilmailun alkoholi- ja huumetestausten kehittäminen jätettäisiin lapsipuolen asemaan. Kysymys on matkustavan yleisön turvallisuudesta.