Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereen apulaispormestari Näsijärven täyttölupavalituksesta: Ratikka joutui pelinappulaksi viranomaisten taisteluun

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) pitää Pirkanmaan ely-keskuksen valitusta Näsijärven täyttöluvasta erikoisena. Ely vaatii Vaasan hallinto-oikeuteen jättämässään valituksessa Tampereen Vaitinaron vesistötäytölle myönnetyn luvan kumoamista. Luvan myönsi Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (avi) lokakuussa. Ely-keskus vaatii kumoamaan myös valmisteluluvan, jolla on sallittu töiden aloittaminen muutoksenhausta huolimatta. –Valituksesta tekee Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueen näkökulmasta erikoisen se, että sekä luvan myöntänyt avi että päätöksestä valittanut ely-keskus ovat saman ministeriön ohjauksessa ja niiden toimintaa ohjaa sama strategia-asiakirja. Ei liene kohtuuton vaatimus, että viranomaiset voisivat taipua sen verran yhteistyöhön toistensa kanssa, että niiden ei tarvitsisi ratkoa välejään oikeudessa, Jäntti summaa tiedotteessa. Jäntin mukaan tilanne on kestämätön. –Tampereen kaupungin suotuisa kehitys ja keskeisin ympäristöinvestointi joutuvat pelinappulaksi taistelussa, jossa viranomaiset miekkailevat siitä, kenellä on paras asiantuntemus, Jäntti kommentoi. "Aikaikkuna on pieni" Avin lupapäätöksessä edellytettiin, että pohjaveden pilaantumisen estämiseksi Vaitinaroon on rakennettava suojausrakenne, joka estää veden imeytymisen Näsijärvestä pohjaveteen. –Viranomaisilla on täysin toisistaan poikkeava näkemys siitä, mikä merkitys rantaimeytymisellä ja sen estämisellä on. Suunnitelmana on ollut, että ratikka kulkee Vaitinarossa Näsijärven päällä täyttömaalla. Täytössä käytettävä louhe on tarkoitus tuoda Sulkavuoren puhdistamon työmaalta, mikä on ollut myös kustannusarvion oletus. –Toisen vaiheen toteutumisen yksi keskeinen edellytys on, että hinta ei nouse merkittävästi yli alkuperäisen arvion maksimia eli noin 60 miljoonaa euroa, Jäntti huomauttaa. Työt Sulkavuoressa ovat jo alkaneet. –Aikaikkuna on pieni, sillä täyttöaines on tarkoitus kuljettaa Sulkavuoresta suoraan Näsijärveen. Välivarastointi tai esimerkiksi siltaratkaisu näyttäisi tulevan niin kalliiksi, että raitiotien kustannusarviossa olisi vaikeaa tai peräti mahdotonta pysyä, Jäntti sanoo. Jäntti katsoo, että mikäli raitiotien toinen vaihe ei toteudu, vaarantuvat maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevan MAL-sopimuksen tavoitteet. Ely on sopimuksessa yksi osapuoli. Jäntin mukaan Tampereen ja viranomaisten on löydettävä yhdessä ratkaisu, jolla raitiotien jatko voidaan toteuttaa ja joka on myös Tampereen päätöksentekijöiden hyväksyttävissä. –Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteinen näkemys on löydettävä ennen tämän vuoden joulua, jotta toteutus voidaan aloittaa ensi kesänä.