Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Miten pari peltikolaria voi ruuhkauttaa koko kaupungin?

Jokunen vuosi sitten olin matkalla Pietarissa, kun kaupungin keskustan liikenne sattui olemaan sellaisessa tukossa, ettei juuri kukaan liikkunut mihinkään. Syyksi kerrottiin onnettomuus yhdessä keskeisessä risteyksessä ja sitä seurannut dominoefekti. Se tuntui hämmästyttävältä. Miten yksi kolari voi saada koko viiden miljoonan asukkaan kaupungin sekaisin? Enää ei vastaavaa tarvitse lähteä kokemaan ulkomaille. Tampereella on nykyään ihan arkipäivää, että yhdellä keskeisellä väylällä tapahtuva peltikolari näkyy hyvin laajalla alueella. Keskiviikkona iltapäiväruuhkan aikaan onnettomuuksia tapahtui ainakin kaksi. Yksi niistä tukki yhden kaistan Rantaväylällä, jonka seurauksena tunneliin pääsyä jouduttiin rajoittamaan. Toinen kolari puolestaan tapahtui läntisellä ohikulkutiellä Pirkkalassa. Molempia seurasi kilometrien jonot vähän joka suuntaan. Koska kyse oli iltapäivän ruuhka-ajasta, autoja on ymmärrettävästi liikkeellä paljon. On silti aivan käsittämätöntä, että pienehköjä kolareita seuraavat liikennevaikutukset ovat näin suuret. Tästä tarvittaisiin nyt kokonaisarvio. Onko jossain pullonkauloja, joissa vaikkapa liikenteenohjaus auttaisi lievittämään ruuhkaa? Voitaisiinko vaikkapa liikennevalojen rytmitystä muuttaa pahimpina hetkinä ja helpottaa sumppuja? Rantatunneli on oma erikoisuutensa. On hyvin tavallista, että ainakin Vaasan suuntaan vievä puoli tunnelista joudutaan sulkemaan iltapäivän ruuhkahetkinä. Vaikuttaa nyt pahasti siltä, ettei Vaitinaron seudun tieverkko nyt kestä liikennemääriä. Ja sen vaikutus näkyy laajalla alueella.