Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Suomessa aiotaan luoda robottiminibussi kaupunkimatkoille – japanilainen designjätti suunnittelee ulkonäon

Suostuisitko kulkemaan kaupungissa lyhyitä matkoja minibussilla, jossa olisi kone kuljettajana? Tämä voi olla muutaman vuoden kuluttua laajasti mahdollista. Suomalainen Sensible 4-yritys kehittää parhaillaan robottiautoa, joka tulisi täydentämään julkista liikennettä kaupungeissa. Ajatuksena on, että kotiovelle voisi tilata ison tilataksin kokoisen itsenäisen auton. Auto veisi kyydittävän määränpäähänsä sen jälkeen, kun laitteeseen syötettäisiin määränpään osoite. Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala kertoo, että yhteiskäytössä olevien autojen lisääntyminen kaupungeissa olisi kestävien liikenneratkaisujen kannalta tärkeätä. Yhteiskäytössä olevat autot voisivat helpottaa pulaa parkkipaikoista sekä ruuhkia, jos yksityisautoilu kaupungeissa vähenisi. –Jos ilman kuljettajaa toimivat autot yleistyvät ensin yksityisautoissa, autot eivät vähene ja tarvitaan yhä paljon parkkipaikkoja ja ongelmat vain pahenevat. Yhteiskäytössä oleva itsenäinen auto olisi uusi liikkumistapa, joka täydentäisi muuta julkista liikennettä. Tarkoituksena on parantaa saatavuutta ja tehdä liikkumisesta halvempaa erityisesti niin sanotulle viimeisen mailin matkalle kaupungeissa, Santamala kertoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa. Kokeiluja on jo tehty Suomessa Robottiautojen tiellä on vielä muutamia esteitä, jotka pitäisi voittaa. Vesi eri muodoissaan on ollut myrkkyä robottiautojen erilaisille antureille, mutta Santamala sanoo Sensible 4:n auton toimivan lopulta kaikissa olosuhteissa. –Turvallisuus on pääasia. Lumiset olosuhteet, rankkasateet ja sumut ovat olleet haasteita autonomisille autoille. Kaupallinen käyttö edellyttää sitä, että autot toimivat kaikissa sääolosuhteissa, hän toteaa. Robottiautoissa on muun muassa tutkat ja kamerat sitä varten, että auto tunnistaa esteet, tien ja muuttuvat olosuhteet. Sensible 4 on jo jonkin aikaa tehnyt kokeiluja eri puolilla Suomea ja kehitystyö jatkuu. Santamala vertaa autonomisten autojen tilannetta noin sata vuotta sitten ilmestyneisiin hisseihin. –Hisseissä oli oltava aluksi kuljettaja, joka osasi pysäyttää hissin oikeaan kerrokseen. Nykyisin tarvitaan ainoastaan etäällä olevassa keskuksissa oleva päivystys häiriötilanteiden varalta. Itseohjautuvissa autoissa olisi samanlainen etäpäivystys ongelmien varalta, hän sanoo. Santamala kertoo, että kehitteillä olevien autojen huippunopeus on ollut noin 40 kilometriä tunnissa. Sarjatuotantoon vuonna 2021 Japanilainen design-jätti Muji kertoi keskiviikkona suunnittelevansa Sensible 4:n robottiminibussin ulkonäön. Kyseessä on Gacha-niminen projekti. Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. –Busseihin ei tule selkeätä etu- ja takapäätä, sanoo Mujin design-yksikön johtaja Naoko Tano . Ensi vuonna robottibusseja kokeillaan Suomessa ja vuonna 2020 on tarkoitus laajentaa muihin EU-maihin sekä Japaniin. Sarjatuotannon toivotaan käynnistyvän 2021. Noin 900 kauppaa maailmalla pitävä Muji-yritys on maailmalla melko tunnettu nimi. Muji on perustettu Japanissa 1980-luvulla. Muji on lyhenne ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Yrityksen tuotteiden tarkoituksena on se, etteivät ne ole brändituotteita. Muji pyrkii tekemään kestävistä materiaaleista esimerkiksi yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä kodintarvikkeita tai vaatteita. Mujilla on nykyisin myös hotelleja ja ravintoloita. Yhtiö julkisti noin viikko sitten, että se avaa suuren myymälän pysyvästi Helsinkiin.