Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tamperelainen Jean Lappalainen, 11, huolestui kännyköiden käytöstä tunneilla ja aloitti koululakon: "Ne voisi avata koulualueen ulkopuolella"

Tamperelainen 11-vuotias Jean Lappalainen meni maanantaiaamuna kouluun ja ilmoitti opettajalle ryhtyvänsä lakkoon. Hän pyysi opettajalta viikoksi tehtävät. Opettaja luuli ensin, että poika pilailee. –Se sanoi, että poika puhuu ihan höpöjä. Sanoin, että olen ihan tosissani, Jean Lappalainen kertoo. Opettaja luuli ilmoitusta vitsiksi niin kauan, kunnes pojan isä soitti hänelle. Isä kertoi, että poika on hyvällä asialla ja hänellä on vanhempien tuki takanaan. Lopulta poika lähti jatkamaan koulupäivää kotiin. Jean Lappalainen kertoo haluavansa lakollaan herättää keskustelua lasten ja nuorten lisääntyvästä pahoinvoinnista. Hänen erityisenä huolenaiheenaan on kouluissa jatkuvasti lisääntynyt älylaitteiden, ja erityisesti kännyköiden käyttö. –Koulussa on monia lapsia, jotka ovat hirveän levottomia. Näkee, että he ovat ihan muissa maailmoissa, poika kertoo. Opetussuunnitelma taustalla Jean Lappalaisen äiti Sari Lappalainen kertoo, että älylaitteiden käytöstä on keskusteltu kotona. –Mietimme, mitä yksi ihminen voisi tehdä, miten omaa käyttäytymistään voisi muuttaa ja olla esimerkkinä muille, äiti kertoo. Uudessa opetussuunnitelmassa teknologialla on aiempaa suurempi merkitys koulun arjessa, mikä näkyy äidin mielestä siinä, että älylaitteiden käyttö on lisääntynyt. Jean Lappalaisen mielestä nyt olisi syytä pohtia, onko kaikkien laitteiden käyttö aina edes välttämätöntä. Äiti on samaa mieltä. –Poika sanoo välillä, että tänään tarvitaan koulussa omia älykännyköitä. Hänellä ei ole sellaista, joten opettaja on sitten hommannut laitteen, jota hän pystyy käyttämään, Sari Lappalainen sanoo. Puhelin siirtyi laukusta pöydälle Sari Lappalainen kertoo, että ongelma on myös se, ettei älylaitteiden käytöstä tule missään vaiheessa taukoa. Lapsi voi käyttää älypuhelinta ensin koulussa ja jatkaa luurin tuijottamista vielä kotonakin. Äiti vertaa kännykkäriippuvuutta esimerkiksi sokerikoukkuun. –Lapsetkin ovat jo huolissaan, kun aikuiset ovat päästäneet asian riistäytymään käsistä. Toisten kohtaaminen jää kokonaan pois, kun ihmiset töllöttävät koko ajan puhelimiaan. Kerro mielipiteesi! Lappalaisen mukaan älypuhelimen lumoissa eivät ole ainoastaan lapset, vaan myös aikuiset. Hän on aikuisoppilaiden kanssa työskennellessään huomannut, että viimeisen kymmenen vuoden aikana puhelimet ovat siirtyneet laukusta pöydälle. –Ennen niitä katsottiin tauolla. Nyt puhelin on siinä vieressä koko ajan. Kun se kilisee, on pakko katsoa, mitä sinne on tullut. Sari Lappalainen olisi valmis ottamaan Suomeen mallia Ranskasta, jossa tuli syyskuun alussa voimaan kännykkäkielto. Lapset saavat tuoda puhelimen kouluun, mutta he eivät saa käyttää sitä edes välitunneilla. Poika itse olisi valmis luopumaan puhelimesta koko koulupäivän ajaksi. –Voisi tehdä niin, että puhelimet pitäisi olla koulupäivän ajan kiinni. Sitten kun koulu päättyy, ne voisi avata koulualueen ulkopuolella, Jean Lappalainen ehdottaa. Läsnäoloa Sari Lappalaisella ja hänen miehellään on molemmilla älypuhelimet. Luureja käytetään kuitenkin ainoastaan silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan. Puhelimet eivät ole heille ajanviettoa varten. –Puhelin on puhelimena. Lappalaisen perheessä älylaitteiden käyttö on ylipäätänsä erittäin rajallista. Tästä vapautuva aika käytetään yhdessä olemiseen. Perhe pelaa paljon lautapelejä, keskustelee asioista ja viettää aikaa keskenään tekemättä mitään. –Kun lapsi sanoo, että ei ole mitään tekemistä, se on tietyllä tavalla siunaus. Olemme läsnä, emmekä pakene sinne toiseen maailmaan, Sari Lappalainen kertoo.