Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Lähijunat on saatava liikkeelle, ja idea matkakeskuksestakin olisi vielä elvytettävissä

Päästövähennys on sana, jonka olemme jo kuulleet, mutta jonka kuulemme jatkossa yhä useammin. Päästövähennyksiä tarvitaan ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi. Ja ilmaston liian voimakkaan lämpenemisen jarruttamiseksi pitää kiihdyttää siirtymistä joukko- ja erityisesti raideliikenteeseen. Se on paljon tarpeellisempaa ja järkevämpää kuin esimerkiksi henkilöautojen ajonopeuksien kiihdyttäminen 130 kilometriin tunnissa moottoriteillä, mitä liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on viimeksi väläyttänyt. Pirkanmaa pyrkii mukaan Bernerin johtaman liikenne- ja viestintäministeriön pilotointiin, jolla pyritään saamaan Tampereen kaupunkiseudulle lisää lähijunaliikennettä. Tarkoitus on saada uuden ajan "lättähatut" kuljettamaan ihmisiä kolmessa suunnassa. Yksi reitti kulkisi Tampereen ja Nokian väliä Tesoman kautta, toinen Tampereen ja Mänttä-Vilppulan väliä Oriveden kautta ja kolmas Tampereen ja Akaan väliä Lempäälän kautta. Ministeriön kokeiluun pääsee mukaan 1–3 aluetta. Tampereen kaupunkiseudun tulisi olla melkeinpä itseoikeutetusti mukana. Tampere on suomalaisittain merkittävin junaliikenteen solmukohta. Täältä mennään rautateitse viiteen ilmansuuntaan. Ja tietenkin tänne myös tullaan viidestä suunnasta. Lähijunat palvelisivat paitsi työmatka- ja asiointiliikkumista myös vaikkapa vapaa-ajan tarpeita. Tuleva Tampereen Kannen areena on kohde, jonne on kätevintä tulla joukkoliikennettä käyttäen. Lähijunalla pääsisi melkeinpä suoraan ovelle. Pohjatyötä lähijunaliikenteen mahdollistamiseksi on jo tehty paljon Pirkanmaan maakuntakaavoituksessa. Asia ei aiheuta turhia poliittisia vastakkainasetteluja. Sillä vaikuttaa olevan tukea kaikissa merkittävissä puolueissa. Hanke alustaisi sopivasti myös edessä olevaa todennäköistä kilpailun vapauttamista rautateiden henkilöliikenteessä. VR:n yksinoikeudet ovat hiljalleen ja vihdoinkin väistymässä. Siitä saadaan kiittää myös Euroopan unionia. Sen puitteissa liikenteen kilpailuvapautuksista on väännetty linjauksia vuosien tai paremminkin vuosikymmenten ajan. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, mutta raiteiden kapasiteetti aiheuttaa haasteita. Alkuvaiheessa lähijunavuoroille on etsittävä kaikella käytettävissä olevalla tietotaidolla ja luovuudella tilaa kaukojunien väleistä. Yhä selvemmäksi alkaa käydä, että pääradan kolmas raide ja uusia kiskoja muihinkin suuntiin Tampereelta olisi tarvittu valtion talousarvioon jo vuosia sitten. Samoin kysymys Tampereen matkakeskuksesta nousee uuden jälkiviisastelun aiheeksi. Rautatie- ja linja-autoasemat yhdistävä matkakeskus oli suunnitteilla viime vuosikymmenellä, mutta pallottelun jälkeen päädyttiin pitämään asemat paikoillaan ja kutsumaan järjestelyä koomisella tavalla "hajautetuksi matkakeskukseksi". Uudelleen matkakeskuskonsepti voidaan elvyttää vielä siinä tapauksessa, että tavaraliikenteelle tärkeä järjestelyratapiha siirretään Viinikasta etelämmäs. Tiheä raideliikenne yhdistettynä pieniin toimiviin matkakeskuksiin maakunnassa voisi houkuttaa autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi. Jotta lähijunaliikenne olisi oikeasti houkutteleva, jatkoyhteyksien kaupungin sisällä niin busseihin kuin ratikkaan pitäisi hoitua kivuttomasti.