Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Pienikin nestehukka vie varsinkin naisilta keskittymiskykyä – Ravitsemusterapeutti paljastaa totuuksia vedestä

Lipitteletkö vettä pullosta tai lasista pitkin päivää ja haluat laihtua? Vesi ei kuitenkaan ole ihmelääke. Tutkimusten mukaan vedenjuonti ei lisää aineenvaihduntaa tai rasvan palamista. Sillä voi silti olla hieman vaikutusta painonhallintaan. Näin kertoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen uusimmassa teoksessaan Pötyä pöydässä (Kirjapaja). Laatikainen avaa kirjassa lukuisia ravitsemusta koskevia uskomuksia. Juo puoli litraa ennen ateriaa Jos juot aina viisi desilitraa vettä noin puoli tuntia ennen ateriaa, saatat laihtua 0,5-2 kiloa parissa kuukaudessa. Kun juot vettä ennen ateriaa voit tuntea olosi kylläiseksi hieman pienemmälläkin ruokamäärällä. Jos olet juonut pari lasillista vettä ennen ateriaa, houkutus esimerkiksi kaloripitoisen makean juoman valitsemiselle palan painikkeeksi on pienempi, koska jano on jo sammutettu. Tärkeää suolelle Runsas vedenjuonti on muutenkin parempi vaihtoehto kuin liian vähäisen vesimäärän nauttiminen. Vesi tekee hyvää suolen toiminnalle. Laatikaisen mukaan erityisesti naisilla liian vähäinen juominen ja jo hyvin lievä nestetasapainohäiriö voivat heikentää keskittymiskykyä. Veden juomisesta aiheutuvia ylimääräisiltä tuntuvia vessareissuja ei Laatikaisen mukaan kannata pelätä tai kaihtaa: istumatyöläiselle toiletissa piipahtaminen tuo paikallaan istumiseen tervetulleen paussin.