Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Lewis Hamilton on jo yksi kolmesta historian parhaasta F1-kuljettajasta – Näistä syistä hän voi pian olla kaikkien aikojen menestynein

Lewis Hamilton varmisti uransa viidennen formula ykkösten maailmanmestaruutensa Meksikossa sunnuntaina. Hamilton, 33, nousi mestaruuksien määrässä Juan Manuel Fangion rinnalle. Fangio oli 1950-luvun suurkuljettaja. Vain Michael Schumacherilla on enemmän MM-titteleitä (7). Kuinka korkealle brittikuski sijoittuu kaikkien aikojen parhaita vertailtaessa? Schumacher latoi urallaan taululle ennätykset, jotka vaikuttivat lähes lyömättömiltä. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Hamilton rikkoo ne. Hamilton on voittanut viiden viime kauden aikana ajetuista kilpailuista puolet. Formula ykkösten autot ja säännöt menevät merkittävällä tavalla uusiksi vasta kauden 2020 jälkeen. Siihen asti Mercedes pysynee kärkitallina, ainakin yhtenä niistä. Jos Hamilton voittaa kisoja jatkossakin nykyisellä tahdilla, hän ohittaa Schumacherin voittojen määrässä kaudella 2020. Eri aikakausien kuljettajien vertaaminen on vaikeaa, lähes mahdotonta. Kuten tämän jutun lopussa olevasta faktalaatikosta selviää, Hamiltonin tilastot ovat kuitenkin mykistävät. Hamilton, Schumacher ja Ayrton Senna – Hamiltonin esikuva – ovat lajin historian suurimmat. Näistä syistä Hamiltonin ura on ollut niin menestyksekäs. Lahjakkuus Hamilton oli 10-vuotias, kun hän käveli McLarenin F1-tallin päällikön Ron Dennisin luo moottoriurheilutapahtumassa: ensin hän pyysi nimikirjoitusta, sitten tallipaikkaa. Kolme vuotta myöhemmin Hamilton oli osa McLarenin junioriohjelmaa. Hamilton voitti mestaruudet kolmessa pikkuformulaluokassa eli käytännössä kaikissa, joihin osallistui. Kun hän nousi formula ykkösiin historian ensimmäisenä tummaihoisena kuljettajana kaudella 2007, lajiväki ei miettinyt, voittaako Hamilton, vaan milloin hän voittaa ja kuinka paljon. Aggressiivisuus Nykypäivän formulat ovat täynnä huippukuljettajia. Erot ovat pieniä ja oma paikka valokeilassa on otettava kyynärpäitä käyttäen. Hamilton on ollut niin persoonana kuin kuljettajana sopivan röyhkeä ja aggressiivinen. Kun paikka on tullut, hän on iskenyt. Hamilton ei ole koskaan kunnioittanut liikaa kanssakilpailijoitaan. Hamilton on ollut aina rohkea ja taitava ohittaja sekä loistava sadekelin kuljettaja. Hän osaa ajaa muita paremmin äärirajoilla. Se kaikki tiivistyy aika-ajoissa, joissa kaikki on saatava täydellisesti kohdilleen yhden kierroksen aikana. Britti on napannut paalupaikan useammin kuin kukaan toinen lajin historiassa. Täydellinen paketti Hamiltonista on kehittynyt vuosien saatossa lähes virheetön kuljettaja. Hänellä ei käytännössä ole enää heikkouksia. Nopeuden rinnalle hän on saanut tasaisuutta. Hamilton kontrolloi kisaa ja hermojaan ihanteellisesti. Aiemmin hän on ollut itse suurin vihollisensa. Hamilton ei ole helppo kuljettaja. Hän vaatii talliltaan paljon. Yksikin kakkossija on liikaa. Sekin on pitänyt Mercedeksen kehitystyön ripeänä. Oikeat valinnat Hamilton on vaihtanut tallia vain kerran F1-uransa aikana. Se liike oli täydellinen, vaikka moni piti siirtoa McLarenilta Mercedekselle ensin lähes järjettömänä. Suurtalli McLaren alkoi kuitenkin hiipua, ja formuloihin palannut Mercedes kulki kohti loistoa. Hamilton siirtyi saksalaistalliin juuri oikealla hetkellä 2013 ja hän on päässyt rakentamaan tallia ympärilleen. Huippukuljettajat pystyvät napsimaan yksittäisiä voittoja heikommallakin autolla, mutta mestaruudet vaativat huippukalustoa. Hamilton on ollut tässä suhteessa onnekas: hänellä on ollut joka vuosi auto, jolla pystynyt ajamaan kärkipään sijoituksista. Hamilton on nyt viisinkertainen mestari, mutta MM-titteleitä voisi olla jopa kolme enemmän. Kolme kertaa (2007, 2010, 2016) Hamilton saapunut kauden päätöskisaan yhtenä mestariehdokkaista, mutta noina vuosina tittelit ovat menneet toisaalle. Oikeat tallisiirrot oikeaan aikaan ovat merkittäviä kuljettajan uran menestyksen kannalta. Kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso on ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan lähes aina väärässä paikassa väärään aikaan. Alla tilastot kuljettajilta, jotka ovat voittaneet vähintään kolme maailmanmestaruutta. Michael Schumacher Mestaruudet: 7 (1994, 1995, 2000–2004) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 91 / 155 / 306 Paalupaikat: 68 Voittoprosentti: 30% Palkintopaikkaprosentti: 51% Paalupaikkaprosentti: 22% Lewis Hamilton Mestaruudet: 5 (2008, 2014, 2015, 2017, 2018) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 71 / 132 / 227 Paalupaikat: 81 Voittoprosentti: 31% Palkintopaikkaprosentti: 58% Paalupaikkaprosentti: 36% Juan Manuel Fangio Mestaruudet: 5 (1951, 1954–1957) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 24 / 35 / 51 Paalupaikat: 29 Voittoprosentti: 47% Palkintopaikkaprosentti: 67% Paalupaikkaprosentti: 57% Sebastian Vettel Mestaruudet: 4 (2010–2013) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 52 / 110 / 217 Paalupaikat: 55 Voittoprosentti: 24% Palkintopaikkaprosentti: 51% Paalupaikkaprosentti: 25% Alain Prost Mestaruudet: 4 (1985, 1986, 1989, 1993) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 51 / 106 / 199 Paalupaikat: 33 Voittoprosentti: 26% Palkintopaikkaprosentti: 53% Paalupaikkaprosentti: 17% Jackie Stewart Mestaruudet: 3 (1969, 1971, 1973) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 27 / 43 / 99 Paalupaikat: 17 Voittoprosentti: 27% Palkintopaikkaprosentti: 43% Paalupaikkaprosentti: 17% Jack Brabham Mestaruudet: 3 (1959, 1960, 1966) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 14 / 31 / 126 Paalupaikat: 13 Voittoprosentti: 11% Palkintopaikkaprosentti: 25% Paalupaikkaprosentti: 10% Ayrton Senna Mestaruudet: 3 (1988, 1990, 1991) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 41 / 80 / 161 Paalupaikat: 65 Voittoprosentti: 25% Palkintopaikkaprosentti: 50% Paalupaikkaprosentti: 40% Nelson Piquet Mestaruudet: 3 (1981, 1983, 1987) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 23 / 60 / 204 Paalupaikat: 24 Voittoprosentti: 11% Palkintopaikkaprosentti: 29% Paalupaikkaprosentti: 12% Niki Lauda Mestaruudet: 3 (1975, 1977, 1984) Voitot / palkintosijat / kilpailut: 25 / 54 / 171 Paalupaikat: 24 Voittoprosentti: 15% Palkintopaikkaprosentti: 32% Paalupaikkaprosentti: 14%