Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Turun lentokentällä oli vuosi sitten suuronnettomuus lähellä – Matkustajakone kierähti ympäri loskaliirrossa

Kiitoradalle kasaantunut loska oli aiheuttaa vakavan ilmailuonnettomuuden Turun lentokentällä vuosi sitten lokakuussa. Vakava vaaratilanne tapahtui, kun Tukholmasta Turkuun matkalla ollut SAS:n matkustajalentokone joutui hallitsemattomaan sivuluisuun laskeutumistilanteessa kiitoradalla. Lentokone luisui noin 80 kilometrin tuntivauhtia kylki edellä kohti kiitotien reunaa ja osui laskeutumisvaloihin. Miehistö ennätti lähettää koneesta mayday-hätäkutsun, ennen kuin lentokone pysähtyi kiitoradan päähän. Hallitsemattoman loskaliirron aikana matkustajakone pyörähti reilun puolikierroksen ympäri niin, että se liukui pääosan matkastaan kiitotiellä takaperin Reilun kahden kilometrin luisun jälkeen kone pysähtyi lähelle kiitoradan päätyä, jonne välimatkaa jäi vain 160 metriä. Koneessa oli tapahtumahetkellä 92 henkilöä, joista neljä oli miehistön jäseniä. Hurja luisu kentällä ei aiheuttanut henkilövahinkoja. Onnettomuustutkinnan mukaan tapahtumassa olivat kuitenkin kaikki ainekset suuronnettomuuteen. Sää tapahtumailtana oli heikentynyt nopeasti, ja heikko lumisade muuttunut kohtalaiseksi. Matkustajakoneen laskeutumishetkellä tuuli oli kova ja puuskainen. Lämpötila lähenteli nollaa ja kiitoradalle oli kertynyt reilun sentin sohjokerros. Onnettomuustutkintaraportin mukaan loskakerros kiitoradalla kasvoi nopeasti, mutta lentokoneen miehistö ei saanut ilmoitusta olosuhteiden muutoksesta, eikä kiitotietä kunnostettu. Tämän seurauksena miehistö ei osannut varautua liukkaaseen kiitorataan riittävästi ja menetti koneen hallinnan. Onnettomuustutkinta kehottaa Finavia Oyj:tä tarkastamaan kiitotieolosuhteiden arviointitavat, kunnossapidon käytännöt ja reagoinnin muuttuviin olosuhteisiin Suomen lentokentillä. Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus kehottaa Kanadan ilmailuviranomaista puuttumaan Bombardie-konemallin moottorijarrutuksen yksityiskohtiin ja vesiliirtolaskelmiin. Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus antoi ohjeita myös Irlannin ilmailuviranomaiselle liittyen lentoyhtiön valvontaan. Hätäkeskuksen ja poliisin toiminnassa olisi ollut parantamisen varaa onnettomuushetkellä. Onnettomuusraportin mukaan hätäkeskus aliarvioi tapahtuman onnettomuusriskin ja jätti omin luvin ensihoidon pois hälytyksestä. Hälytys eteni statuksella ilmaliikenneonnettomuus, pieni. Tunarointi hätäkeskuksessa aiheutti katkon sairaanhoitopiirin varautumisessa lento-onnettomuuteen, jossa potentiaalisia uhreja oli lähes sata. Lisäksi ensihoidon puuttuminen lentokentältä aiheutti sen, että matkustajat tarkasti pelastuslaitos. Poliisi puolestaan jätti puhalluttamatta matkustajakonetta ohjanneen miehistön. Turussa lennonjohto tekee ilmoituksen hätäkeskukselle puhelimitse voimatta kuitenkaan keskeyttää lennonjohtotyötään puhelun ajaksi. Tämä venyttää hätäilmoituksen käsittelyaikaa. Onnettomuustutkinta suosittaa sisäministeriötä ja Hätäkeskuslaitosta selvittämään, miten hälytystieto lennonjohdosta siirtyisi jatkossa hätäkeskukseen automaattihälytyksenä.