Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Jari Sillanpää, Väinö Linna, ysitie, kotiseuturakkaus ja Urjalan voitto Loimaasta – Näin markkinointi toimii

Koska suvullani on kesäpaikka Turun saariston Nauvossa, olen ysitien lounaispään säännöllinen käyttäjä ja minua tervehtii tienvarsimainoksessa Loimaan kaupungin iskulause Tie Loimaalle käy sydämen kautta. Lause hämmentää minua tavattomasti. Mistä on kysymys? Sloganin alkuperäisin perusraaka-aine on vanha latinalainen lausahdus per aspera ad astra eli vaikeuksien kautta voittoon, kirjaimellisesti vaikeuksien kautta tähtiin. Muita viittauspisteitä ovat sanonta Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta sekä Kaj Chydeniuksen säveltämä ja Jari Sillanpään esittämä upea iskelmä Tie naisen sydämeen samannimisestä Pekka Parikan elokuvasta vuodelta 1996. Ilkka Kylävaaran sanoituksessa ”Tie naisen sydämeen käy sydänsurujen kautta, soi tuulikantele yksikseen, ei tangoon haeta hautta”. Vaikeuksien kautta voittoon, miehen sydämeen vatsan kautta ja naisen sydämeen sydänsurujen kautta kuvaavat kaikki matkaa, jossa kulkija saavuttaa arvokkaan määränpään epämukavuuden ja vaivannäön jälkeen. Päähenkilönä on matkan kulkija: sotilas, vanhakantaisen kuvaston parisuhdetta tavoitteleva nainen tai naisen suosiota kaipaava mies. Päämäärä on ennalta tunnettu ja päätetty sekä arvokkaampi kuin matkalla tehtävät uhraukset. Loimaan markkinointilauseessa kuitenkin roolitus on sekaisin: Loimaa asetetaan tunnetuksi määränpääksi, vaikka se on vastaanottajalle ennalta tuntematon ja tarkoituksena on tehdä siitä haluttava sellaisellekin, joka ei sitä tunne. Uhrauksen rooliin asetetaan sydämeen pääseminen, vaikka juuri jonkun sydämeen pääseminen on elämän tärkeimpiä tavoitteita. Hämmennykseni ei voisi olla suurempi. Miksi tähän on päädytty? Todennäköisimmin Loimaan mainoslauseen kirjoittaja on tahattoman itsekkäästi päätynyt ajattelemaan omaa asiaansa eikä vastaanottajaa: Loimaan kaupungin tie muuttovoittoon käy kohdeyleisön sydämen kautta. Tämä on toki sinänsä totta. Hyvä markkinointi saa vastaanottajan rakastamaan tuotetta. Kelpo tavoite, mutta omahyväinen viesti. Entä miten Tampere sen tekee? Sille riittää, että se on kiinnostavin ilmiö. Itselleni tänne muuttaminen on ollut aina itsestäänselvyys. Ensin 1990-luvulla opiskelemaan, monestakin syystä: Tamperelainen journalismin koulutus oli nopein ja kiintoisin tie ammattiin. Paikkakunnan puolesta puhui kotona Varsinais-Suomen Halikossa sekin, että isäni opiskeli aikanaan insinööriksi Pyynikillä ja äitini sosionomiksi Kalevantiellä. En tarvinnut päätökseni tueksi viestiä Suomen kiinnostavimmasta kaupungista. Millainen on aito tapa myydä kuntaa? Takaisin autoon ja ysitielle. Ajaessani Nauvosta kohti rakasta Tamperetta läpäisee valtion tie Loimaan jälkeen Humppilan ja sitten Pirkanmaan lounaisimman kunnan Urjalan. Kirjailija Väinö Linnan syntymäkotikunnan mainoslause kuuluu: Koti pohjantähden alla. Kyltin nähdessäni tunnen lämpimän läikähdyksen. Ajattelen suomalaisten sukupolvien kunnollisuutta, maaseudun rauhaa, lähimmäisistä välittämistä ja kovan työn arvostusta, jolle tämä maa on rakennettu. Toisinaan kyltin kohdalla mieleeni palaa myös helsinkiläisen Martti ”Huuhaa” Innasen esittämä ja sanoittama, Erik Lindströmin säveltämä vuoden 1967 kappale Urjalan taikayö. Siltä varalta, että tämä ei olisi tarpeeksi päättämään Loimaan ja Urjalan välistä kuntaottelua tulokseen 0–6, päässäni alkaa joka kerta soida kotimaisten keikkalavojen kovimman moukarin Kari Tapion iskelmä Olen suomalainen: ”On pohjantähden alla, tää koti mulla mainen, mä elämästä laulan, sillä oonhan suomalainen. Mä rakkaudesta laulan, on siinä mies ja nainen. Pohjantähden alla, elää suomalainen.” Kirjoittaja on Aamulehden vastaava päätoimittaja.