Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kalevan Prisman edustalla on täysi liikennesirkus Tampereella, kun autoilijat koukkivat jalkakäytävillä ja kävelijät oikovat mistä sattuu – Kaupunki korjaa kaaosta nyt kiireellä

Tampereen kaupunki korjaa pikavauhtia liikennejärjestelyjä Prismalla Kalevassa. Hyvä niin, sillä nyt siellä ajetaan väärään suuntaan, kurvataan naapurin kaistalle ja ihmetellään bussipysäkin virallista kävelyreittiä. – Katselen ihmisten liikkumista keittiön pöydän ääressä ja kuuntelen, kun joka päivä täällä torvet soivat, kuvailee aitopaikalla Rieväkadun varrella asuva Teemu Teikari . Ennen katuratamaalauksia autoilijat etsivät reittejä myös jalkakäytäviä pitkin. – Onneksi tässä ajetaan aika varovasti eikä ole kolahtanut. Jalankulkijat puolestaan oikovat joka paikasta, kun muuten matka olisi pitempi. Moroon on syksynä aikana tullut paljon vinkkejä, etteivät kauppakeskuksen ja Sammonkadun väliset liikennejärjestelyt ole oikein onnistuneet. Pienelle alueelle syntyi uusien kulkureittien myötä kolme ongelmaa. Kysyimme lukijoiden huolenaiheisiin vastauksia kaupungilta. Vaikka kyse on tilapäisistä muutaman vuoden kestävistä ratkaisuista, kaupunki lupaa korjata paikkaa mahdollisimman nopeasti. Katso kopterivideolta meininkiä risteysalueella: Ongelma 1 Bussipysäkkiä Sammonkadun eteläreunassa käyttävät päivittäin useat sadat matkustajat. Virallinen reitti kauppakeskuksen ja pysäkin välillä kiertää pitkän matkan Rieväkadun suuntaan vievän väylän kautta. Kuva: Jukka Ritola, animaatio: Hannu Mänttäri Ihminen tunnetusti haluaa mennä suoraan, joten uuteen nurmikkoon on jo tallattu leveää kolme oikotietä. Moro tarkkaillessa paikkaa, yksikään bussimatkustaja ei kiertänyt virallista pitkää reittiä pitkin. Miksi jalankulku suunniteltiin näin, liikenneinsinööri Timo Seimelä kaupungilta? – Nykyisessä ratkaisussa on haluttu hyödyntää Rieväkadun ja Prisman yhdistävää väylää. Ratkaisu on aiheuttanut pysäkille kulkijoille usean kymmenen metrin kierron ja siksi suurin osa kulkijoista on valinnut suoremman reitin nurmikon yli. Tilanteen parantamiseksi rakennetaan tämän syksyn aikana polun kohdalle kapea jalkakäytävä ja kadun ylityskohtaan tulee suojatie. Ongelma 2 Ajoneuvoreitti kauppakeskukselta Sammonkadulle ja kohti Hervannan valtaväylää on kaksisuuntainen koko matkaltaan, mutta kuljettajat mieltävät silti, että Sammonkadun liittymässä onkin kaksi oikealle kääntyvää kaistaa. Osa autoilijoista siis ryhmittyy oikealle kääntyäkseen vasemmalle puolelle eli vastaantulijoiden kaistalle. Aiotaanko tilanteelle tehdä jotain? Sammonkadun ja Prisman pohjoisen pysäköintialueen yhdistävä ajoyhteys on kaksisuuntainen katu, jossa on keskiviivalla erotettu eri kulkusuunnat. Selkeytämme tilannetta lisäämällä väylälle kaksisuuntaisesta liikenteestä varoittavan liikennemerkin ja lisäämme Sammonkadun liittymään kulkusuuntaa osoittavat ajoratamerkinnät. – Toimenpiteet pyritään toteuttamaan mahdollisimman pikaisesti. Alueen liikennejärjestelyjen suunnittelu on ollut haastavaa, kun samaan aikaan tehdään osalle väylästöä lopullisia ratkaisuja ja osalle tilapäisiä, koska niiden suunnittelu on vasta käynnistynyt. Ongelma 3 Sammonkadulta kauppakeskukselle autolla kääntyville on tehty niin jyrkkä kulma, että moni kääntyjä ajautuu vastaantulevien kaistalle. Samassa paikassa osa Sammonkadulle ajavista autoilijoista ryhmittyy väärin vasemmalle eli kadulta kauppakeskukselle kääntyvien kaistalle eli Ongelma 2:n mukaisesti. Miksi tehtiin näin jyrkkä käännös Prismalle pyrkiville? – Ajoyhteys Sammonkadulta Prisman pohjoiselle pysäköintialueelle on tilapäinen yhteys, joka on pyritty toteuttamaan mahdollisimman paljon olemassa olevia katu- ja liittymäjärjestelyjä hyödyntäen ja siksi väylän linjauksesta on tullut melko tiukka. Tässä vaiheessa ei suunnitteilla muutoksia nykyisiin liikennejärjestelyihin. – Sammonkadun ja Prisman välisen alueen maankäyttö on muuttumassa lähivuosina ja parhaillaan on käynnissä Kaleva-Hakametsä -paikalliskeskuksen ydinalueen kutsukilpailu, jossa suunnitellaan alueen tulevia maankäyttö- ja liikennejärjestelyjä.