Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Pispalassa ei anneta periksi bussiasiassa – Pispalan bussin palauttaminen on asukkaiden mielestä välttämätöntä

Bussilinjaväännössä Pispalanharjun päällä asuville jäi käteen Musta Pekka -kortti. Korvikelinja 31 on lähinnä huono vitsi. –Se ei millään muotoa palvele, koska se jää harjun alkupäähän patsaan luo. Tyhmyyden huippu on se, että siinä kääntöpaikalla on usein tietöitä, joten bussi 31 ajaa Pispalanharjua pitkin Pispalan koulun luo vanhalle linjan 15 päättärille, mutta pitää tietenkin ovet visusti kiinni. Vuoroväli on 75 minuuttia ja se kulkee Pyynikintorin kautta, sanoo Annamarja Ollikainen-Autiosaari. Hän on toinen allekirjoittaja vetoomuksessa, jossa vaaditaan kaupunginvaltuustolta bussilinjaa 15 takaisin. Pispalalaiset puolustavat myös Palomäenkadun, Kaakinmaan ja Laukontorin bussiyhteyksiä. –Tiedän viime talvelta onnettomuuden, kun äiti vaunujen kanssa kiirehti Tahmelaan ja kaatui. Koululaisten turvallisuus Pispalanharjulla on vähentynyt, kun vanhemmat tuovat ja vievät lapsiaan koululle ja muukin autoilu on lisääntynyt. Kuka vastaa näistä terveyshaitoista? Olemme mieheni kanssa asuneet koulua vastapäätä jo 35 vuotta ja näemme jatkuvasti pelottavia tilanteita koulun ympärillä, kertoo Annamarja Ollikainen-Autiosaari. Pispalan koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Partanen yhtyy tähän huoleen. "Pakko ostaa auto" Katja Villemonteix muutti takaisin Pispalaan Vadelma -tyttärensä kanssa helmikuussa. –Minä valvoin kaksi yötä, kun harmittelin linjan 15 viemistä meiltä. Asun koulun nurkalla ja minulla oli pysäkki kätevästi lähellä. Minun lähipiirissäni linjan 15 vieminen koskettaa kolme ihmistä, sillä huonosti liikkuva äitini asuu Kaakinmaalla. Äitini sitten osti minulle auton. Nyt on niin, että kun se auto on, niin suuntaan ostoksille Lielahteen ja joudun tukemaan keskustan näivettymistä. Katja Villemonteix on ehdottanut, että linja 15 palaisi ja se olisi samalla turisteille Lauri Viita -reitti, joka toisi väkeä Pispalan maisemiin, museoihin ja tapahtumiin. –Joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Aleksi Jäntti ei lupauksistaan huolimatta edes maininnut esitystäni kokouksissa. –Meille sanotaan, että käyttäkää Pispalan valtatien bussiyhteyksiä. Tulkaapas kokeilemaan talven liukkailla keleillä, millaista on työntää lastenrattaita mäkeä ylös tai alas. Ilman nastakenkiä ei tule mitään. Etäisyyksien lisäksi pitäisi miettiä, minkälaiset maaston muodot täällä on. Katja Villemonteix pelkää, että tulevaisuuden Pispalan asukasrakenne on jotain muuta kuin nyt eli siellä asuvat autolliset varakkaat ja lapsiperheet, vanhukset ja kulttuuriväki on ajettu muuas, kun joukkoliikenne ei palvele. Pispala on hänen mielestään erityinen sekä asukkaille että turisteille, koska se on yksi vetovoimaisimmista matkailukohteista kaupungissa. Hintalappu 200 000 euroa Bussilinja 15 palauttamisen hintalappu on noin 200 000 euroa. Pispalassa on ollut keskustelutilaisuus, jossa oli mukana valtuutettuja ja Mika Periviita , joka on joukkoliikennejohtaja. –Mika Periviita sanoi kaikkien kuullen, että vaikka näinä säästöaikoina tuo 200 000 euroa olisi, hän ei antaisi sitä linjan 15 paluuseen, sanoo Aila Dündar-Järvinen , joka on tehnyt valtuustoaloitteen asiasta. –Minä olen entinen pispalalainen ja otin tämän asian ajaakseni, koska minuun otettiin yhteyttä, hän sanoo ja lisää, että emme tule antamaan periksi Pispalan bussiasiassa. Mitä sanoo joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Pispalan bussikysymyksiin: Moro esitti pari avainkysymystä joukkoliikennejohtaja Mika Periviidalle . Samalla hän haluaa tarkentaa Pispalan keskustelutilaisuudessa ilmaisemaansa asiaa, että vaikka näinä säästöaikoina tuo 200 000 euroa olisi, hän ei käyttäisi tätä rahasummaa linjan 15 paluuseen, koska vaikuttavampiakin kohteita löytyy ja palveluliikennettäkin voisi kehittää. Rahalliseen puoleen Mika Periviita kommentoi näin: "Pispalanharjun liikenteen kustannukset ovat olleet 200 000 euroa vuodessa ja lipputuloja on tullut vastaavasti 100 000 euroa. Nettosäästö eli hintalappu riippuu siitä, paljonko lipputuloja jää jatkossa saamatta. Se on maksimissaan 200 000 euroa ja minimissään 100 000 euroa." Miksei linja 31 voi kulkea Pispalan koulun kääntöpaikalle asti, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita? –Linjan 31 talvikauden 2018–2019 aikatauluissa on Pispalan päähän suunniteltu 4 minuutin kääntöaika. Toteuma syksyn osalta on, että välillä saavutaan päätteelle muutaman minuutin etuajassa ja välillä myöhässä. Kun syksyn edetessä joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvavat ja kelin johdosta ajoaikakin vähän kasvaa, voidaan todeta, että nykyisillä aikatauluilla Pispalan koululle ei ehditä niin, että aikataulut päivän mittaan pitäisivät. Aikataulujahan voidaan muuttaa, mutta linjan 31 osalta Nekalan päässä linjaa on soviteltu koulujen alkamis- ja päättymisaikoihin eli ilman ongelmia se ei ole mahdollista. Onko mahdollisuuksia, että linja 15 palautettaisiin entisellä reitillä takaisin? –Nykyinen linja 15 liikennöi Järvensivulta rautatieaseman kautta Petsamoon. Siihen ei ole suunnitteilla/valmisteilla kysymyksen mukaista muutosta. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää muutoksista. Joukkoliikenteen talousarvio 2019 ei sisällä määrärahaa aloitteessa esitetyn entisen bussilinjan 15 reittiosan Rautatieasema–Pispalanharju toteuttamiseksi. Linja 15 lakkasi kulkemasta tämän vuoden kesäkauden alussa. Linja 31, jonka piti "kompensoida" linjaa 15, ei liikennöi kovin pitkään. Joukkoliikennelautakunta tekee vuosittain palvelutarjontapäätöksen ja viime maaliskuussa lautakunta päätti Pispalanharjun osalta linjan 31 jatkamisesta harjun alkupäähän talviliikennekauden 2018–2019 loppuun asti eli kesäkuun 2019 alkuun. Uudessa linjasto 2021 suunnitelmassa koko linjaa 31 ei ole enää olemassa ollenkaan. Adressin linjan 15 puolesta on allekirjoittaneita on yli 1600. Myös Facebookiin on perustettu kansalaisliike. Seuraavat vaiheet Pispalassa odotetaan, milloin Aila Dündar-Järvisen tekemä valtuustoaloite etenee kaupunginhallitukseen uudelleen, mahdollisesti 22.10. Se tulee sinne samansisältöisenä kuin se käsiteltiin 2.10 Jolilassa eli joukkoliikennelautakunnassa. Jos kaupunginhallitus ei hyväksy aloitetta on vielä mahdollisuus vaikuttaa pormestariin, jos hän sisällyttäisi linja 15 omaan talousarvioesitykseensä, joka julkaistaan 22.10. Jos tämäkään ei toteudu, aloite etenee valtuustoon, jossa Aila Dündar-Järvinen sitten äänestyttää asian. Todennäköisesti aloite käsitellään budjettivaltuustossa 19.11., koska aloite sisältää määrärahatarpeen.