Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Raitiotieyhtiö kartoittaa kaupunkipyörien tarvetta – Liikenneinsinöörin mielestä Tampere tarvitsisi vähintään 500 kaupunkipyörää, jotta ne voisivat toimia osana joukkoliikennettä

Hankintayhtiö Tuomi Logistiikka kutsuu Tampereen Raitiotie oy:n toimeksiannosta potentiaalisia tarjoajia kaupunkipyörien hankintaa koskevaan markkinavuoropuheluun. Marraskuussa järjestettävässä tilaisuudessa osanottajat voivat kertoa näkemyksensä kilpailutettavasta kokonaisuudesta. Kansallisessa hankintailmoituksessa todetaan, että markkinavuoropuheluun osallistuminen ei sido yritystä tarjouskilpailuun osallistumiseen. Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että tilaisuuden päätarkoitus on kartoittaa, mitä kaupunkipyöräilyssä tapahtuu. –Markkinavuoropuhelulla kartoitetaan mahdollisuuksia ja mitä uutta kaupunkipyöräilyssä on tulossa, Sirviö sanoo. Hänen mukaansa markkinavuoropuhelu ei automaattisesti johda siihen, että yhtiö tekee tarjouspyynnön. Ei myöskään ole tehty päätöksiä, toimiiko Tampereen Raitiotie oy asiassa tarjouspyynnön tekijänä, jos siihen päädytään. Raitiotie oy:n kaupunkipyöriä koskeva asia liittyy siihen, että yhtiö kartoittaa raitiotievaunujen digitaalisen ja staattisen mainonnan markkinapotentiaalia, ja osa mainosoperaattoreista toimii Sirviön mukaan myös kaupunkipyörägenressä. Lauri Lylyn pormestariohjelmassa vuosille 2017–2021 todetaan, että esimerkiksi kutsuohjatut robottibussit ja kaupunkipyörät voivat jo lähitulevaisuudessa toimia syöttöliikenteenä ratikkareitille. Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä pitää markkinavuoropuhelua hyvänä keinona saada kaupunkipyöräoperaattorit esiin. Seimelän mukaan pari vuotta sitten kaupunkipyörien yksityisiä operaattoreita oli liikkeellä runsaasti, mutta tänä vuonna on ollut hiljaista. –Kun ratikka aloittaa liikennöinnin, osana joukkoliikennejärjestelmää täytyy olla nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä, Seimelä sanoo. Seimelän mukaan Tampereella tarvittaisiin vähintään 500 kaupunkipyörän järjestelmä, jotta ne voisivat palvella osana joukkoliikennettä. Tällainen arvio lukumäärästä saatiin pari vuotta sitten tehdyssä kaupunkipyöräselvityksessä, johon osallistuivat viisi muuta kaupunkia. Visit Tampereella on Seimelän mukaan tarjolla noin 60 kaupunkipyörää, mutta ne suunnattu lähinnä turisteille. Lisäksi Tampereella lanseerattiin heinäkuussa yksityinen Easybike. Kyse on älypuhelimella toimivasta pyörin lainausjärjestelmästä. Easybike-parkkeja on Hervannassa, Annnalassa, Hallilassa, Kaukajärvellä ja Vuoreksessa.