Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

17-vuotias nokialaispoika rakensi mopoautoonsa käsittämättömät bassot – Tältä näyttää, kun koko auto tärisee äänen voimasta

Kas näin, istahdan ensimmäistä kertaa elämässäni mopoautoon. Tarkoitus ei kuitenkaan ole lähteä ajelulle, vaan kuunnella, miten basso jytisee. –Kannattaa laittaa ovi kiinni. Se on hauskempaa niin, vinkkaa auton omistaja, Ali Akbulut. Teen työtä käskettyä ja sitten Ali vääntää nupit kaakkoon. Voi herran pieksut, että todellakin jytisee. Koko auto tärisee, minä tärisen, tärykalvoissa tuntuu kummallinen kutina, vaikka tosi asiassa Ali Akbulut ei kuulemma laittanut ääntä edes täysille. Säästi hieman vanhaa reppanaa. Näin Ali Akbulutin hurjat bassot saavat koko auton jytisemään: Ali Akbulut on harrastanut bassojen rakentelua vasta vuoden verran, mutta ehtinyt siinä ajassa voittaa jo useita kilpailuja, joissa palkinnon saa se, jonka basso soi kovimmin. Alkuun nuori mies osteli pieniä settejä ja lähti sitten kehittämään niitä isommiksi. Hän latasi aikaansaannoksistaan videon YouTubeen ja kävi niin onnekkaasti, että autovarusteisiin erikoistuneen yrityksen toimitusjohtaja Ville Partala sai vihiä videosta. Partala kiinnostui saman tien. Hän otti yhteyttä Aliin ja pyysi tätä kisaamaan tiimiinsä. Ohjeita rakenteluun Ali sai tiimin WhatsApp-ryhmältä. Alin mopoautossa on parikymmentä pientä akkuja, sillä soittaminen vie vimmatusti virtaa. –Näillä akuilla pystyy soittamaan täysillä ehkä vain kymmenisen minuuttia. Pitäisi olla enemmän akkuja, mutta mautossa ei tila riitä. Ensi vuonna Ali täyttää 18. Silloin hän aikoo hankkia auton, jonka voi vapaasti uhrata harrastukselleen. Ainoa mopoauto vei voiton Basson rakentelussa pitää osata kytkeä vahvistimia, tehdä johdotuksia, ymmärtää sähkötekniikkaa ja auton akustiikkaa. Vuoden mittaan Ali on voittanut useita Emma Finlandin autoäänentoiston kilpailuja. Finaalissa hän sijoittui kolmanneksi. Se on aika hyvin, sillä Ali oli kisan ainoa mopoautoilija. Kaikilla muilla oli auto. Kilpailussa jokaisen osanottajan pitää soittaa 30 sekunnin pätkä tuomariston valitsemaa biisiä. Tuomaristo arvioi laitteiden asennukset, siisteyden ja turvallisuuden sekä mittaa, kenen basson jytke on kovin. –30 sekunnin kisavedon aikana jytisee niin lujaa, että joskus laitteet menevät kirjaimellisesti halki. Kesällä kilpailuja on melkein joka viikonloppu. –Nyt kisakausi on tältä vuodelta ohi. Talven aikana harrastajat purkavat ja myyvät laitteitaan ja rakentavat uusia. Ali Akbulut sanoo, itsekin yllättyneensä siitä, miten näppärä laitteiston lopulta onkaan. Hän ei nimittäin ole aiemmin ollut erityisen kiinnostunut tekniikasta, kehittelystä tai näpertelystä. Alin äiti, Riitta Akbulu t arvelee pojan perineen taitonsa isältään, Serdalilta . Vaikka auton laitteiston rakentaminen on aika kallis harrastus, Alin vanhemmat haluavat tukea lastaan siinä. Mieluisa harrastus nimittäin on asia, mitä kannattaa tukea. –Toisaalta rahaa säästyy siinä, ettei ehdi heilua kylillä tuhlaamassa, kun kaikki aika menee tallilla, Ali sanoo.