Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Stockmann tekee verkostaan markkinapaikan: ”Tuotteiden pitää sopia siihen, mitä asiakkaat Stockmannilta odottavat"

Stockmann laajentaa verkkokauppansa tarjontaa avaamalla sen ulkopuolisille brändeille. Aluksi tarjolla on Stockmannin tavaratalossa jo kaupan olevia tuotemerkkejä, mutta alusta on avoin kaikille Stockmannin yrityskuvaan sopiville tuotteille. Markkinapaikka on Stockmannille uutta digitaalista liiketoimintaa, sillä alustalle tulevat yritykset maksavat tavaratalokonsernille komissiota myynnistään verkkokaupassa. Myyntiin tulee aluksi muodin, kodin ja kauneuden tuotteita, markkinapaikka avautuu ensi vuoden keväällä. Pilottina Stockmannin verkkosivuilla on jo nyt myynnissä XS Lelujen tuotteita. XS Leluilla on omat osastot Stockmannin tavarataloissa. –Brändit ovat olleet hyvin kiinnostuneita tästä markkinapaikasta. Sinne tulee yrityksiä, joilla ei ole omaa kivijalkamyymälää sekä sellaisia, joilla on sekä oma myymälä että verkkokauppa, sanoo Stockmannin markkinoinnin, digitalisaation ja ict:n johtaja Anna Salmi . Verkkokauppa on avoinna kaikille tavaratalossa jo oleville brändeille sekä sellaisille uusille, jotka sopivat Stockmannin tarjontaan. –Tuotteiden pitää sopia siihen, mitä asiakkaat Stockmannilta odottavat. Esimeriksi ulkokalusteet ja urheiluharrastukseen liittyvät tarvikkeet sopivat sinne hyvin, Salmi kuvailee. Stockmannin mukaan asia­kas maksaa vain yhden maksun, vaikka ostot tulisivatkin monessa paketissa, Stockmannin ja kumppanien lähettämänä. Stockmann on rakentanut markkinapaikkaa teknologiaa ja maksupalvelua yhdessä OP:n kanssa. Syyskuusta lähtien verkkokaupassa on ollut käytössä OP:n maksunvälityspalvelu. Aiemmin tuon palvelun toimitti Nets. Stockmannin tavarataloissa on ollut vuoden käytössä kiinalaisten turistien suosima Alipay-maksupalvelu. Se on hiljattain otettu käyttöön myös Stockmannin Baltian-tavarataloissa. Tavaratalon verkkokaupassa Alipay ei ainakaan vielä ole. Stockmann on laajentanut verkkokauppansa tarjontaa. Vuoden loppuun mennessä valikoimissa on yli satatuhatta tuotetta, suurin osa tavaratalojen omien ostojen kautta hankituista tavaroista.