Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Autoilu lisääntyy – pysäköintipaikkojen tarve huomioitava Tampereella

Sähköautojen päästöistä on käyty keskustelua Aamulehden mielipidepalstalla. Kiista voi olla ikuinen ja osittain turha, sillä maailmalla ollaan jo siirtymässä sähköautoihin kiihtyvällä vauhdilla. Myös Suomessa LVM:n esittämän mallin mukaan vuonna 2030 liikenteessä olisi yli 900 000 sähköautoa ( AL 15.9). Lisäksi käyttäjien kokemukset sähköautoista ovat olleet myönteisiä, mikä näkyy myös myyntitilastoissa. Autoilusta on muutenkin tullut muodikasta. Aamulehti uutisoi 7.10. robottiautoista, joista ensimmäiset syöttäisivät asiakkaita Hervannassa raitiotielle. Uutiset ja keskustelu kertovat osaltaan siitä viimeaikaisesta kehityksestä, joilla kumipyörillä kulkeva liikenne on tulossa muodikkaaksi ja hyväksytyksi. Vain muutama vuosi sitten auto koettiin historialliseksi ja hyljeksityksi liikkumisvälineeksi. Yhtä merkittävä autoilua lisäävä asia on ihan oma tamperelainen ratkaisu edistää yhteiskäyttöautojen tarjontaa autoa tarvitseville. Edistämistä kannattivat kaikki puolueet yhdyskuntalautakunnassa. Yhteiskäyttöautot tuovat liikkumisen mukavuutta ja vapautta käyttäjille. Ylen 30.7. uutisoiman saksalaisdokumentin mukaan yhteiskäyttöautot lisäävät autoilua. Yhteiskäyttöautosta on tullut mukavuusväline vaihtoehdoksi joukkoliikenteelle. Dokumentin sanoma on hyvin ymmärrettävä. Perheessä ei omasta autosta voi luopua, jos sitä tarvitaan säännöllisesti työn tai harrastusten takia. Mukavuuskäyttäjien lisäksi yhteiskäyttöautosta voi tulla perheen toinen tai kolmas auto. Palvelun tarjoajat tuovat varmasti käyttöön erilaisia autotyyppejä asiakkaiden käyttötarpeiden mukaisesti. Autosta on pikavauhtia tullut yksi yleisesti hyväksytty vähäpäästöinen kulkumuoto. Yhdyskuntasuunnittelussa sen tarpeet pitää huomioida myös ydinkeskustassa. Autoilun lisääntymisen väistämätön ja välittömästi huomioitava seuraus on pysäköinnin tarpeen kasvu. Jo nyt riittämättömästä taloyhtiöiden autopaikoista ja kadunvarsipysäköinnin niukkuudesta on syntynyt ongelmia. Pysäköinti pitää ratkaista rakennushankkeen yhteydessä, muutoin kasvavan autoilun vaatimat pysäköintitilat jäävät kaupungin toteutettavaksi.