Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Huima näky maantiellä: 80 legendaarista kuorma-autoa jyrisi Nokialla valtavana letkana – "Tekee mieli ottaa lakki pois päästä"

Näillä autoilla ja hevosvoimilla Suomi selvitti sotavuodet, jälleenrakensi maan ja loi pohjoisen hyvinvointivaltion. Kun Fordit, Sisut, Magirukset, Vanajat, Volvot, Scaniat ja monet muut jyrisevät ulos Kalkun varikon portista matkallaan kohti Nokian Edenin kylpylää, tekee melkein mieli ottaa lakki pois päästä. Vanhassa raudassa on ihan oma taikansa, joka tyystin puuttuu huippuunsa hiotusta nykykalustosta. Eipä ihme, että Edenin rantakentälle kokoontui lauantaina satoja uteliaita ihastelemaan vanhaa kuljetuskalustoa ja seuraamaan työnäytöksiä. Sitä paitsi aika moni tästä autojoukosta on Made in Finland. Siitäkin voi olla pikkuisen ylpeä. Autoja 60 vuodelta Veteraanikuorma-autoseuran eli Vetkun jokasyksyiseen loska-ajoon otti tällä kertaa osaa 80 kuorma-autoa eri puolilta maata. Ikähaitarikin oli vakuuttava, sillä mukana oli kalustoa 60 vuoden ajalta alkaen vuodesta 1928. Uusinta kalustoa edusti Volvo F16 -puuauto vuodelta 1988. Kun sille tulee 30 vuotta täyteen juuri tänä vuonna, omistaja Eero Pasanen aikoo viedä autonsa museorekisteriin ensi tammikuussa. Loska-ajon idean isä on Vehoniemen automuseon perustaja Olavi Sallinen . Syksyn kokoontumisajo ajetaan aina Pirkanmaalla, mutta muuten Vetkun toiminta on valtakunnallista. –Seura perustettiin vain 14 hengen voimin Kuopiossa vuonna 1987. Nykyisin jäseniä on 950, joista noin sata on kuljetusalan kannatusjäseniä, Vetkun kunniapuheenjohtaja Veikko Hoppula kertoo. Ford ei petä Suomessa on talletettu ja säilynyt poikkeuksellisen paljon vanhaa työ- ja kuljetuskalustoa. Siitä on kiittäminen yksityisiä autoharrastajia, jotka työtunteja ja omia kustannuksiaan laskematta ovat omistautuneet ajoneuvohistorian tallentamiselle. Yksi heistä on Matti Haavisto Nokialta, Hän on mukana loska-ajossa A-Ford-kuorma-autolla, joka on vuodelta 1931. Esimerkiksi moottori oli purettava laatikosta paikoilleen, ja upeat pinnapyörät hankittava salapoliisityönä itse. –Mutta hyvä on ollut autokin. Ensimmäisellä reissulla ajoin heti Ouluun ja siitä eteenpäin kaikkiaan 1 500 kilometrin reissun. Kertaakaan ei tarvinnut katsoen pellin alle, Haavisto juttelee. Kaasulla ylämäkiin Katsojan on helppo yhtyä juontaja Juha Helinin sanoihin hänen selostaessaan Nokialla yleisölle puukaasuauton käynnistystä: –Hattua pitää nostaa niille, jotka näillä ajoivat. Ei ollut liikaa kiirettä siihen aikaan. –Joo, ja ohjaamossa on niin paljon käsillä töitä, ettei tee paljon mieli kännykkään vastailla, vuoden 1935-mallisen puukaasu-Fordin kuljettaja ja omistaja Olavi Nenonen Pieksämäeltä huikkaa vieressä. Puukaasuauton ajamisessa on muitakin haasteita. Tehosta häviää kaasukäytössä vähintään 40 prosenttia, joten ylämäkien kipuaminen ottaa välillä lujille.