Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ylöjärvi yrittää estää raskasmetallien huuhtoutumisen Kirkkojärveen: Miljoonia nielevä Haverin kultakaivoksen rikastushiekka-alueen kunnostaminen vie vuosia

Ylöjärvellä on valmistunut toimintasuunnitelma Viljakkalan Haverin kultakaivoksen rikastushiekka-alueen kunnostamiseksi. Tavoitteena on pysäyttää raskasmetallipäästöt alueelta viereiseen Kirkkojärveen. Haverin Peltosaaressa sijaitseva 18,7 hehtaarin suuruinen rikastushiekka-alue sisältää korkeita pitoisuuksia kuparia ja kohonneita pitoisuuksia vanadiinia, arseenia, sinkkiä ja kobolttia sekä muita aineita ja raskasmetalleja. Rikastushiekka-alueen suojaamattomat pintamateriaalit ovat vesieroosioherkkiä, joten ne huuhtoutuvat sade- ja sulamisvesien mukana ojia pitkin Kirkkojärveen. Rikastushiekka-alueen vesieroosio on Ylöjärven yhdyskuntatekniikan päällikön Mirko Harjulan mukaan saatava päättymään, ja alue muutoinkin suojattua, jotta alueesta ja sen käytöstä ei aiheutuisi riskiä vesistölle eikä muille toiminnoille. Padon rakentaminen maksaa 800 000 euroa Ylöjärven kaupunki on tähän mennessä jo osittain suojannut pöllyäviä pintamateriaaleja ajamalla alueelle 11 000 kuutiota Kyröskoskentien kevyen liikenteen väylän rakentamisesta vapautuneita ylijäämämassoja. Tulevana talvena on tarkoitus aloittaa uuden padon rakentaminen, johon tarvitaan 24 000–30 000 kuutiota louhetta. Se tarkoittaa 1 500–1 900 puoliperävaunullista rekkakuormaa. Sitä ennen on kuitenkin tarkoitus vahvistaa Peltosaaren alueen tiepohjat, jotta louhekuormat saadaan ajettua talviaikaan patotyömaalle. Alueelle rakennetaan kiertotieyhteys. Padon rakentamisen kustannusarvio on kasvanut merkittävästi aiemmin arvioidusta 350 000 eurosta. Mirko Harjulan mukaan todelliset kustannukset ovat massiivisessa rakennuskohteessa 750 000–800 000 euroa. Pelkästään sivukiviaineksen kuljetuskustannuksiksi arvioidaan 250 000–300 000 euroa. Työt käyntiin tulevana talvena Vielä kuluvan syksyn aikana on tarkoitus merkitä uusi patoalue maastoon, poistaa puustoa ja aloittaa uuden kiertotieyhteyden rakentaminen patoalueelle. Kiviaineshankinnat kilpailutetaan myös tämän vuoden puolella ja neuvotellaan avustusmahdollisuuksista Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa. Uuden padon rakentaminen on määrä aloittaa talven 2018–2019 aikana. Kesällä 2019 rikastushiekka-aluetta täytetään sen mukaan, miten kaupunki saa hankittua massoja. Vanhassa padossa olevat aukot korjataan. Talvikaudella 2019–2020 jatketaan uuden padon rakennustöitä, ja työt pyritään saamaan päätökseen keväällä 2020. Vuosina 2021–2025 jatketaan alueen täyttötöitä edelleen. Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mirko Harjula arvioi rikastushiekka-alueen kunnostuksen lopullisten kustannusten olevan kolme miljoonaa euroa. Kaupungin tiliasiakirjoissa on olemassa tällä hetkellä 5,6 miljoonan euron varauma kunnostushankkeelle. Ylöäjärven tekninen lautakunta käsittelee toimintasuunnitelmaa kokouksessaan keskiviikkona 10. lokakuuta.