Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Virroilta valmistuu ympäristöopettajia: Ulkona, metsässä tai vaikka koulun pihalla oppi menee hyvin perille

Mitä tulee siitä, että päästää 80 opettajaa metsään opiskelemaan ulkona opettamista? Hirveä kalkatus, naurunpyrskähdyksiä, kiljahduksia. Ja oivalluksia. –Sama toimii lapsilla, säässä kuin säässä - toki kovalla pakkasella ulko-opetusaikaa lyhennetään. Viimeistään toisen ulkona pidetyn opetustuokion jälkeen jopa yläkoululaiset osaavat pukeutua oikein, eivätkä halua hytistä kylmissään. Kun opetus on suunniteltu hyvin, ja nuoret tietävät, mitä pitää tehdä, innostus on valtava. Samalla he kokevat itse, miksi luonto on tärkeä. Näin sanoo Lempäälän Hakkarin koulun opettaja Elinamarika Johansson . Hän valmistuu tänä syksynä ympäristöopettajaksi, reilun vuoden opiskelun jälkeen Virtain Marttisissa. Nimike ensimmäisinä valmistuville 35 opettajalle on ympäristöalan erikoisammattitutkinto ulkona opettamisen painotuksella. Toinen Hakkarin tuleva ympäristöopettaja Olli Heinonen oletti, että ulko-opetukseen pitää rakentaa katos esimerkiksi tablettien kanssa toimiville oppilaille. Hän huomasi, että rankkasateeseen ei rynnätä. Pystypöytä ja sadesuoja riittävät. –Lähes mitä tahansa kouluainetta matematiikasta kieliin voi opettaa ulkona, kunhan käytettävä oppimateriaali on tehty sitä varten. Kynnys aineenopettajilla on, mutta sen voi ylittää yhdessä kokeneen opettajan kanssa. Aloitamme maltillisesti 1-2 tunnin jaksoilla. Varoitan, tähän jää koukkuun, Heinonen hersyttää. Lahtelainen Satu Mälkiä toteaa, että ulkona opettaminen parantaa oppimistuloksia ja hyvinvointia. Hän itse on valmistanut Jalkarannan koululleen laatikoittain säänkestäviä, mutta halpoja välineitä ja pelejä opetukseen. –Luonnossa tutkimme aitoja asioita ja käytämme kaikkia aisteja. On aivan eri asia kokea ja nähdä aito asia itse kuin lukea sitä kirjasta. Käytösongelmainenkin saattaa loistaa ulkona, kun opetus on liikunnallista ja toimintaa ryhmässä. Kun koululainen ei kalise, eikä kastu, oppi menee päähän. Mälkiä kertoo. Miten kärpäslätkällä voi oppia eläinten nimiä tai reijitetyllä kankaalla opiskella, mikä on adjektiivi ja substantiivi: 50 metsäeskarissa Vuoreksen päiväkodissa Tampereella toimii 50 lapsen metsäeskari. Opettaja Taru Lindgren vie lapset joka päivä kello yhdeksästä 13:een ulos, käytännössä joka säällä. Lapset syövät kouluruuan lämmitettävässä kodassa. –Metsässä kaverisuhteet kasvavat, samoin leikkiryhmät. Lapset keskittyvät leikkimään aivan toisella tavalla kuin sisällä. He kuuntelevat, mitä sanotaan. Lapsista tulee omatoimisia ja sinnikkäitä, he sairastelevatkin muita vähemmän. He huolehtivat toisista. Tätä taitoa välttämättä 6-vuotiailla ei ole, Lindgren kertoo. –Opetus ulkona ei vaadi ihmeitä, vain uskallusta lähteä. Opettajat voivat yhdessä ideoida ja tehdä tarvittavat materiaalit. Vuorekseen on valmistumassa lokakuun lopulla kaksi kotaa lisää, toinen alakoululaisryhmiä varten. 80 opettajaa ja varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea opiskelee ympäristökasvattajaksi Syklin (Suomen ympäristöopisto) koulutuksessa, painotuksena ulkona opettaminen. 35 saa tutkinnon ennen joulua. Keväällä aloitti kolme ryhmää, nyt syksyllä kolme uutta ryhmää Virtain Marttisissa, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa, Kouvolassa ja Helsingissä.