Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

SAS avaa huomenna suoran reitin Tampereelta Malagaan – Lentoyhtiö haluaa hyödyntää Espanjan vetovoiman

Lentoyhtiöiden välillä käydään ankaraa kilpailua matkustajia. –Se on sotaa. Pärjätäkseen yhtiön pitää olla houkutteleva, luotettava, lentoaikataulujen pitää olla hyvät, tarjolla täytyy olla eri hintaluokkia ja avainasiakasohjelman kattava, sanoo SAS:n Ruotsin ja Suomen myyntijohtaja Anders Wahlström . Hän vieraili lokakuun alussa Tampereella esittelemässä yhtiön uutta reittiä, joka avataan Tampere-Pirkkalan ja Espanjan Malagan välillä huomenna eli lauantaina 13. lokakuuta. SAS lentää myös Helsingistä Malagaan, samoin Finnair ja Norwegian. Wahlströmin mukaan SAS:n kysyntä reitillä on ollut niin suurta, että lentoja päätettiin laajentaa myös Pirkkalaan. Viime vuonna Finavian lentoasemilta matkusti Espanjaan reilut 1,2 miljoonaa matkaajaa, joista 155 000 Malagaan. Matkustajamäärä Espanjaan kasvoi viime vuonna neljätoista prosenttia edellisestä vuodesta. SAS:n kerran viikossa lauantaisin lennettävä Tampere–Malaga-reitti on talvireitti, eli sen lentäminen loppuu ensi vuoden maaliskuun lopussa. –Jos reitti vetää riittävän hyvin, siitä saatetaan tehdä ympärivuotinen. Aika näyttää, sanoo Wahlström. Lentoyhtiöt laskevat uutta reittiä avatessaan hyvin tarkasti kustannuksia ja tuottoja. –On yhtiöitä, jotka ensimmäisenä kysyvät mikä on kysyntäarvio, mahdollinen matkustajamäärä, sanoo Finavian avainasiakaspäällikkö Mikko Komi . SAS:n kanssa Tampere–Malaga-reitistä väännettiin noin puolentoista vuoden ajan, kertoo lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto Business Tampereesta. Wahlström muistuttaa, että uusi reitti on lentoyhtiölle merkittävä investointi. Wahlströmin mukaan SAS tutkii uusia suoria lentoreittejä Suomesta Eurooppaan, mutta yhtä lailla yhtiölle on tärkeää, että suomalaiset lentävät Suomesta Tukholmaan ja sieltä edelleen maailmalle. Komin mukaan Tampereen etuja lentoyhtiöiden kannalta on se, että täällä on paljon liikematkustajia. –Liikematkustajat ovat kaikille lehtoyhtiöille tärkeitä, mutta heidän lisäksi tarvitaan vapaa-ajanmatkustajia, Komi sanoo. Tampere-Pirkkalan lentoreittien kannalta on tärkeää, että yhteyksiä käytetään. –Toivotaan, että kotikenttäetu vetää puoleensa, sanoo Aalto. Matkustajia murto-osa huippuvuosiin verrattuna Tampere–Pirkkalan matkustajamäärä oli viime vuonna 230 024. Huippuvuonna 2008 matkustajia oli kaikkiaan 709 356. Pääsyy matkustajamäärän vähenemiseen liittyy Ryanairin vetäytymiseen Pirkkalasta. Yhtiö lentää nyt kahteen kohteeseen, Budapestiin ja Bremeniin. Bremen-yhteys menee talvitauolle. Potentiaalisia uusia Tampere-Pirkkalaan lentäviä yhtiöitä on Komin ja Aallon mukaan yhden käden sormin laskettava määrä. Neuvotteluja yhtiöiden kanssa käydään jatkuvasti. –Mikäli syksyn neuvottelut onnistuvat, niin seuraava uusi reitti voisi avautua kesällä 2020, sanoo Aalto. Hän kertoo, että lentoyhtiöt saattavat muuttaa suunnitelmiaan hyvinkin nopeasti. Tavoitteena miljoona matkustajaa vuodessa Aallon aloittaessa lentoliikenteen kehittämistyössä Tampereella syksyllä 2015 julkilausuttuna tavoitteena oli, että vuonna 2020 Tampere-Pirkkalassa olisi miljoona lentomatkustajaa ja vuonna 2030 määrä olisi kahdeksan miljoonaa. Viime vuonna Tampere–Pirkkalan matkustajamäärä oli 230 024. Tavoitteet ovat karanneet kauaksi. Aalto sanoo, että isoilla luvuilla haettiin tarkoituksellisesti julkisuutta ja potkua omaan toimintaan. –Tavoite on edelleen miljoona matkustajaa. Se täytyy saavuttaa vuoteen 2030 mennessä, Aalto sanoo. Aallon mukaan Helsinki–Vantaan kenttä ei ole liian lähellä Tamperetta ja viemässä kasvulta tilaa. –Ei lainkaan. Finnairin laajarunkokoneiden määrä kasvaa ja ne tarvitsevat syöttöliikennettä. Kun maa toimii järkevästi, niin Tampere on Euroopan ja Suomen välisen liikenteen kasvukenttä ja yhdyspiste, Aalto sanoo. SAS aloittaa viikoittaiset suorat lennot Tampereelta Espanjan Malagaan 13. lokakuuta. Malaga-lento lähtee Tampere–Pirkkalasta kello 15.35 ja saapuu Malagaan kello 20.30. Paluulento lähtee Malagasta kello 9 ja saapuu Tampere-Pirkkalaan kello 14.45. Reitti lennetään Airbus A320neo-koneella, johon mahtuu maksimissaan 195 matkustajaa. Finavian mukaan Tampere–Pirkkalan matkustajamäärä oli viime vuonna 230 024. Huippuvuonna 2008 matkustajia oli kaikkiaan 709 356. Viime vuonna Helsinki–Vantaan matkustajamäärä oli 18,9 miljoonaa, Oulun 923 246, Rovaniemen 579 470, Turun 333 574 ja Kittilän 325 053 matkustajaa.