Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tällaisissa tunnelmissa ratikkakiskoja testattiin lauantaina Hervannassa – Resiinalla ajaminen onnistui helposti, mutta tyylejä oli yhtä monta kuin pumppaajiakin

Kirpeä syysaamu ja auringonpaiste loivat häikäisevät puitteet Hervannan Insinöörinkadulle, missä Tampereen päivää vietettiin lauantaina uudenlaisella tavalla. Osallistujat pääsivät ensi kertaa kokeilemaan, miltä tuntuu kyyti upouusien ratikkakiskojen päällä. Raitiotieallianssin järjestämät resiina-ajelut alkoivat aamukymmeneltä, jolloin innokkaimmat olivat jo saapuneet jonottamaan. Ylöjärveläinen Aino Suhonen tarttui ensimmäistä kertaa resiinan kahvoihin. Matka taittui vaivatta. –Olihan se kivaa. Ei tuntunut hirveän raskaalta, mutta tietysti jos kauan olisi ajanut, olisi se varmasti sitten ollut, Suhonen analysoi suorituksen jälkeen. Hän arvioi vauhdin yltyneen 3–5 kilometriin tunnissa. –Ei tarvinnut työntää. Ainakaan en huomannut, jos työnsivät. Alamäessä turhan hurja Ajelijoiden käytettävissä oli kaksi resiinaa. Kiskoa riitti noin 150 metrin verran Kanjoninkadun ja Orivedenkadun välillä. Paikassa on loiva mäki, jota piti pumpata ylämäkeen. Raitiotieallianssin puolesta tapahtumaan osallistunut projekti-insinööri Santeri Heinonkoski VR Trackilta perusteli suuntaa turvallisuussyillä. –Alamäkeen ajaessa on vähän riski, että vauhti kasvaa liikaa. Näin päin on turvallisempaa, Heinonkoski sanoi. Hän ja muutama muu allianssin työntekijä avustivat liikkeelle lähtemisessä. Työntöapua sai myös ajomatkan varrella, jos maitohapot yllättivät. Monta oli tyyliä Tyylejä osoittautui olevan yhtä monta kuin pumppaajaakin. Toiset ottivat aikansa ja ihailivat maisemia matkan varrella. Toiset kiinnittivät katseensa tiukasti horisontissa häämöttävään maaliviivan ja antoivat välineelle niin paljon vauhtia kuin käsivarsista lähti. Vierekkäisiä kiskoja ajavien välillä oli havaittavissa jopa kilpailunpoikasta. Iskä ajoi sangen kovaa Kuskin alaikärajaksi oli säädetty 12 vuotta. Tätä nuoremmat pääsivät vanhempiensa kyydissä tandemilla. Hervantalaisilla Jussi ja Peppi Hynnällä ei kummallakaan ollut aikaisempaa kokemusta resiinalla ajelusta. –Hienosti sujui. Kunto oli hyvä niin, että jaksoi mennä, jutteli Jussi Hynnä suorituksen jälkeen. Hän arvioi, että nopeus kohosi huimimmillaan pyöräilyvauhtiin. Tytär Peppi oli joka tapauksessa isän suoritukseen sangen tyytyväinen. Menikö kovaa? –Joo. Muistuttaa polkupyörää Ajopelit olivat varta vasten raitiotiekiskoille suunniteltuja resiinoja, jotka muistuttivat polkupyörää. Kuskille oli satula ja jalkoja varten tapit. Eteenpäin meneminen tapahtui pumppaamalla kuljettajan edessä sijaitsevaa tankoa käsivoimin edestakaisin. –Veto, tauko, työntö tauko. Sillä lailla pääsee menemään, opasti Heinonkoski. Reipasta juoksuvauhtia Resiinan kyytiin pääsi lauantaina kello 10–12 ja uudemman kerran kello 14 ja 16 välillä. Ensimmäisen tunnin aikana kuskin pukille ennätti hypätä jo useampi kymmenen paikalle saapunutta. Hervantalaiset Marjo ja Terho Elorae olivat mukana joukossa. –Hyvin sujui. Minä pumppasin koko matkan, kertoi Terho Elorae. Mitenkä vauhti? –Reippaampaa kävelyvauhtia, juoksuvauhtia, Terho Elorae päätti. Ratikan väriäänestys on käynnissä. Katso, miltä värit näyttävät Tampereen katukuvassa: Tamperelaiset saavat tänä viikonloppuna äänestää, haluavatko he punaisen vai sinisen ratikan. Äänestys löytyy osoitteessa tampereenratikka.fi. Verkkoäänestys päättyy sunnuntaina 30. syyskuuta kello 21. Raitiovaunun väri julkaistaan maanantaina 1. lokakuuta eli samana päivänä, kun Tampere täyttää 239 vuotta. Värivaihtoehtoihin voi tutustua Aamulehden verkkosivuilla osoitteessa aamulehti.fi/videot.