Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Taksiautoilijat manaavat maineelle haitallisia laite- ja ohjelmisto-ongelmia: "Emme ole yrittäneet saada asioita kuntoon itsemme takia vaan asiakkaiden"

Kelakyytien välityspalvelun laite- ja ohjelmisto-ongelmat ovat aiheuttaneet merkittävää haittaa Mänttä-Vilppulassa. Mäntän seudun Taksien puheenjohtaja Mika Roponen sanoo, että laitteisiin ja ohjelmistoihin liittyvät ongelmat ovat olleet autoilijoille suurimpia haasteita. –Ongelmia on ollut todella paljon ja monenlaisia, mutta ne eivät johdu paikallisista taksiautoilijoista vaan meistä riippumattomista syistä, Roponen sanoo. Viimeisimmät koko Pirkanmaata koskettaneet ongelmat olivat syyskuun puolivälissä, kun yhtäkkiä yksi kelakyytejä vastaanottava laitemalli lakkasi toimimasta. Tiedossa autoilijoilla oli, että kyseisten laitteiden tuotetuki oli päättynyt, mutta ei sitä, että laitteet lakkaavat toimimasta kokonaan. –Laitteet lakkasivat toimimasta viikonloppuna eikä kyytienvälityksessä ollut paikalla ketään, joka olisi asian voinut hoitaa kuntoon. Näiden ongelmien vuoksi puolet koko Pirkanmaan takseista oli poissa Kelakyytivälityksestä, Roponen kertoo. Laitteiden toimimattomuudesta johtuen valtaosa Mänttä-Vilppulan autoilijoista on joutunut hankkimaan uudet laitteet, jotta on pystynyt vastaanottamaan kelakyytejä välityksestä. Laiteongelmien lisäksi kyytivälityksen autojen hakujärjestelmässä on ollut suuria ongelmia. Käytännössä ongelma on näkynyt siinä, että hakujärjestelmä ei ole löytänytkään asiakkaan alueelta vapaana olevaa taksia, vaan kyytiä varten lähintä vapaata autoa on etsitty kauempaa. –Hakujärjestelmän pitäisi etsiä lähin vapaa taksi, jolle kyytiä tarjotaan. Välillä on käynyt niin, että kun esimerkiksi Pohjaslahdelta ei ole löytynyt vapaata taksia, on kyyti välittynyt seuraavaksi Tampereen autoille Mäntän tai Vilppulan sijaan, Roponen kertoo. Roposen mukaan hakujärjestelmän viat on suurimmaksi osaksi saatu korjattua, mutta hyvin hitaasti. Viat ja niiden hidas korjaaminen on harmittanut autoilijoita suuresti. –Emme ole yrittäneet saada asioita kuntoon itsemme takia vaan asiakkaiden. Haluamme, että asiakkaat voisivat yhä luottaa siihen, että taksi tulee ja tulee ajallaan, Roponen sanoo. Vaikka taksilain uudistus koskettaa autoilijoita ja kuljettajia siinä, että he eivät pysty palvelemaan asiakkaita niin hyvin kuin haluaisivat, ovat eniten uudistuksesta kärsineet asiakkaat.