Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Miksi kukaan haluaa maksaa 160 euroa törkeän huonosta palvelusta ravintolassa? – Kävimme kokeilemassa erikoista illallista Tampereella

Purkkaa jauhava keltatakkinen mies komentaa seurueen sisälle ravintola Winebridgeen ja käskee istumaan. Radiossa pauhaa kotimaisia viinalauluja. Miestä täytyy kutsua Mestariksi, jos haluaa palvelua. Alkupaloiksi Mestari jakaa yhdeksälle hengelle mikroaterian, lihapullaa ja muusia. Pullat hän poimii muoviastiasta sormin. Ruokaseurue nauttii kylmän aterian epäröiden erivärisiltä pahvilautasilta. Kukaan ei uskalla pyytää juomaa. Tällä illallisella ei kohteliaisuuksia kuulla: Mestari hörppää oluttölkistä ja röyhtäisee. Suu jatkaa jauhamistaan. Tämä on Shitty dinner – vapaasti suomennettuna surkea illallinen. Teemaillallisen voi ostaa elämyslahjaksi ystävälle tai kumppanille. Pakettiin kuuluu kolmen ruokalajin gourmet-illallinen höystettynä törkeän asiakaspalvelushow'n kanssa. Kuulostaa hieman oudolta. Miksi maksaisin siitä, että saan huonoa palvelua? –Konseptissa on tärkeää, että tämä on hauska juttu ja että kukaan ei lähde pahalla mielellä kotiin, sanoo Elämyslahjojen markkinointipäällikkö Kristiina Muhonen . Parhaimmillaan homma toimii, kun ruokailuseura odottaa tavallista iltaa ravintolassa. Isännän räikeä pukeutuminen, lihapullamuusit, törkeät vitsit ja lattialta löytyvät pikkuhousut kuitenkin kertovat aika nopeasti, että ruokailija on päätynyt esityksen keskelle. Lihaa, perunaa ja kaameaa palvelua Mestaria esittävä näyttelijä Pekka Heiman lukee testiyleisöä hyvin. Tilanne tuntuu väkinäiseltä, kun kaikki tietävät, mitä odottaa. Heiman valitsee ruokailijoista pari silmätikuikseen. Muutkin hieman lämpiävät, kun porilainen saa kyytiä kotiseutuvitseillä. Välillä henkilökunta pelaa salissa kiekkoa tyhjän pullon ja lattiaharjojen kanssa. Kun tarjoilijan puhelin soi, hän keskeyttää astioiden keräämisen ja jää rupattelemaan lehtimyyjän kanssa. Osa esityksen sisällöstä keksitään lennossa. Vaikka kaikki vitsit eivät naurata, ainakin ruoka on erinomaista. Alkuruoaksi nautitaan leivitettyjä risotto-mozzarellapalloja hennosti tulisen tomaatti-valkosipulikastikkeen kera. Popedan Lihaa ja perunaa pauhaa radiosta, kun pääruoka kannetaan pöytään. Pääruoaksi tuodaan ankanrintaa punaviiniluumukastikkeen ja bataattipyreen kanssa. Vasta kun pääruoka on jo syöty, joku uskaltaa pyytää viiniä. Viinilistaa on turha odottaa. –Huonon asiakaspalvelun kulmakivi on välinpitämättömyys, eli se, jos palveluammatissa olevaa ihmistä ei kiinnosta pätkääkään asiakas, sanoo tarjoilijaa esittävä Kalle Viljakainen . Herkkähipiäisille ja helposti kiusaantuville kokemus saattaa olla vaivaannuttava. Jälkiruoan tullessa tunnelma on jo rentoutunut. Jälkiruuaksi tarjoillaan appelsiini-tummasuklaaparfait ja kuppi kahvia – höystettynä huonolla palvelulla. Teemaillallinen, jossa yhdistyvät herkullinen ruoka ja luokattoman surkea asiakaspalvelu. Elämyslahjoja myyvä Elämyslahjat lanseerasi konseptin Suomessa keväällä 2018. Illallispaketteja saa Tampereella, Helsingissä ja Keravalla. Ensimmäistä Tampereen-illallista suunnitellaan lokakuun loppupuolelle. Paketti kahdelle maksaa noin 160 euroa ja sisältää kolmen ruokalajin illallisen sekä ruokailun ympärille rakennetun teatterishow'n. Viinit ja muut juomat maksetaan erikseen. Yhteen tilaisuuteen mahtuu noin 20 ruokailijaa. Illallista isännöivät ammattinäyttelijät tai ammattinäyttelijä, jotka huolehtivat, että kaikkia asiakkaat saavat törkeää palvelua.