Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kävimme katsomassa, miltä Ranta-Tampellassa näyttää juuri nyt: Yläilmoista kuvattu video näyttää, että Tampereen uusimman vesiväylän keskiosa on jo valmis

Ranta-Tampellan uutta asuinaluetta halkova kanava on jo pitkälle hahmollaan ja saa vielä reunoilleen Hämeenkadulta ratikkatöiden alta poistettuja nupukiviä. Moro sai työmaalle oppaakseen kaupungin rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemen . Hän esitteli myös Näsijärven rannassa kulkevan kevyen liikenteen väylää, jonne on jo asennettu alueen ensimmäiset Hämeenkadulla aiemmin olleet nupukivet. – Nupukivet tuovat mukavaa tunnelmaa muuten varsin modernille alueelle. Myös kanava reunustaan koko matkaltaan vanhoilla nupukivillä, Tevaniemi sanoo. Tästä menimme tutustumaan rakenteilla olevaan kanavaan. Keskiosa on jo hyvin valmiin näköinen, mutta koko kanava avataan vasta vuoden 2019 lopulla. Katso kopterivideo. Juttu jatkuu videon jälkeen ja lisää kuvia on tarjolla. – Ykkösvaihe oli keskiosan rakentaminen. Nyt menossa on jo hyvin pitkällä kakkosvaihe, jossa kanavan kumpaankin päähän rakennetaan seinät ja pohjalaatta. Auki vuonna 2019 Tammerkosken päässä kanavan ja Tammerkosken erottaa vain muutaman metrin levyinen kannas. Kanavan betonielementtisiä laitoja pystytetään. Kanavan itäpäässä on hieman enemmän työtä jäljellä. Siellä kanava myös kääntyy jyrkästi pohjoiseen kohti Näsijärveä. – Kolmosvaiheessa Tammerkosken päähän rakennetaan vielä yksi silta ja Näsijärven päähän kaksi siltaa ja sen jälkeen avataan yhteys Tammerkoskeen ja Näsijärveen vuoden 2019 lopulla. Suunnitelman mukaan kanavan vesi virtaa hiljaa Näsijärven päästä Tammerkosken päähän, koska koskesta aiheutuu imua kanavaan. Veneellä pääsee Kanava on suurimmaksi osaksi noin 13 metriä leveä. Veden syvyys on normaalitilanteessa vähän päälle kaksi metriä. Näsijärven ja Tammerkosken vedenkorkeus luonnollisesti vaikuttavat myös kanavan vedenkorkeuteen. – Kanavan läpi pääsee veneellä. Kanavan yli kuitenkin kulkee kuusi siltaa. Niiden alikulkukorkeus on noin kaksi metriä eli kovin isoilla veneillä ei mahdu. Varsinaisia venepaikkoja kanavaan ei kuitenkaan tule. Kanavan reunoille on useita oleskelu- ja istuskelualueita. Keskiosaan tulee kelluva laituri, ja itäpään mutkaan veteen laskeutuva leveä porrasalue. Edit 3.10. Täsmennetty tekstiä ja kuvatekstiä koskien kevyen liikenteen väylän rakentamista ja nupukivien käyttöä sen rakentamisessa.