Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereen Särkijärven sillan laseista kolme on rikki ja jo 11 säröillä, yhden korjaus maksaa 1 500 euroa – "Täytyy miettiä, missä se sietoraja menee"

Särkijärven sillalla on nyt kolme lasia tuusan nuuskana ja yksitoista säröillä. Vielä ei ole kaupungin mitta täynnä, vaan lasit korjataan ja tässä lasiratkaisussa pysytään. –Säröillä oleva lasi ajaa kuitenkin asiansa eli estää sillan liikenteen melun kantautumisen kesämökkiläisten korviin. Koska tarkoitus täyttyy, pitää kestää ulkonäöllinen haitta, sanoo Petri Kantola , joka on Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikkö. Hän ei ollut mukana sillan rakennusvaiheessa. Kaupungilla osattiin ennakoida jo silloin, että ongelmia tulee vielä lasien kanssa. Yhden lasin uusiminen asennuksen kanssa on 1 500 euron paukku. Niitä särkyi heti ja ensimmäinen korjaus meni takuun piikkiin. Kyse on tuplalasista, jossa on muovikalvo sisällä. Jos toinen pinta on rikki, pysyy lasi vielä toisen pinnan voimin kasassa. –Nyt täytyy miettiä, monenko lasin rikkoutuminen kestetään ennen kuin uusimiseen ryhdytään. Onko se 20 vai enemmän. Täytyy miettiä, missä se sietoraja menee. Onhan tässä kuitenkin huomattavasti enemmän ehjiä kuin rikkinäisiä. Ehkä uusimistahti voisi olla viisi vuotta. Kun Petri Kantola kävi Särkijärven sillalla keväällä, kaksi oli tyystin rikki ja 11 säröillä. Kun yhden "ruudun" korjaus maksaa 1 500 euroa, niin nykytilanne tekisi 21 000 euron laskun. Jos odotetaan, että 20 on säpäleinä, korjauslaskun suuruus on 30 000 euroa. Kaksi mahdollista syytä Särkijärven silta on pitkä. Silta laajenee muutaman sentin kesän lämmössä ja kutistuu vastaavasti talven pakkasilla. Tämä on todennäköinen syy päässä olevien lasipintojen totaaliseen romahtamiseen. Sen sijaan sillan keskellä voi kyse olla ilkivallasta. –Nämä ovat karkaistua lasia. Niiden pitäisi kestää iskut, mutta ikävä kyllä näin ei ole. Luultavasti tiedämme, miten ne saa rikki, mutta sitä en tietenkään julkisesti kerro. Särkijärven sillalla tehdään muitakin tyhmiä temppuja. Sillalta sukeltaminen on hengenvaarallista, mutta sekin toistuu, vaikka asiasta on varoitettu. Arkkitehti ei kadu Lasiseinämällä on toinenkin tarkoitus eli antaa autoilijoille hetken mahdollisuus ihailla maisemia kirkkaan Särkijärven toiseenkin päähän. –En kadu lasiratkaisua, sillä se on ainoa materiaali, joka säilyttää läpinäkyvyytensä. Tähänkin harkittiin pitkään muovirakennetta, mutta yksikään valmistaja ei pystynyt vakuuttamaan, että heidän tuotteensa säilyisi läpinäkyvänä. Lasi on ehdoton, sanoo sillan pääsuunnittelija Juhani Hyvönen Insinööritoimisto Pontekista. –Olen suunnitellut myös Turkuun paljon palkintoja saaneen Kirjastosillan, jonka kaiteet ovat myös poikittaista lasia. Turussa tehtiin ensimmäiset viisi vuotta ilkivaltaa. Nyt tilanne on rauhoittunut. Epäilen pääsyyksi Särkijärven sillan lasien rikkoutumiseen ilkivaltaa. Sillalla oli keskellä arkipäivää aika kova liikenne. Sitä pitkin kulkee myös Vuoreksen bussilinja numero viisi. Nyt rakentamattomalle puolelle Lakalaivaan päin on kaavoitettu lisää asutusta, mutta sen toteutuminen on noin kymmenen vuoden päässä. Alue kasvaa ennätysvauhtia, ja keväällä 2018 Vuoreksessa oli noin 4 000 asukasta. Koko ajan rakennetaan lisää. Valmistuessaan vuoden 2025 paikkeilla Vuoreksessa on noin 14 000 asukasta. Haluatko saada tiedon Tampereen ja naapurikuntien kiinnostavimmista uutisaiheista? Aamulehden Tampere&naapurit-uutiskirje pitää sinut ajan tasalla siitä, mitä Tampereen ja naapurikuntien kunnallispolitiikassa tapahtuu ja miten päätökset näkyvät ihmisten arjessa. Saat uutiskirjeen sähköpostiisi tiistaisin ja perjantaisin. Uutiskirje on maksuton eikä edellytä Aamulehden tilausta. Uutiskirjeen voit tilata täältä Särkijärven silta on 310 metriä pitkä. Silta on kolmijänteinen, teräsbetonikantinen liittorakenteinen teräspalkkisilta. Siihen on käytetty 830 metriä teräsputkipaaluja ja 3200 kuutiometriä betonia. Betonirakenteiden raudoitteet painavat 600 000 kilogrammaa ja kantava teräspalkisto 1 000 000 kilogrammaa. Sillan on suunnitellut Insinööritoimisto Pontekin Juhani Hyvönen. Toimisto voitti vuosina 2003–2004 järjestetyn suunnittelukilpailun ehdotuksellaan ”Vaiheittain”. Sillan urakoitsijana toimi Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy. Sillan ajorata on kahdeksan metriä ja kevyen liikenteen väylä noin viisi metriä leveä. Sen kadun pinnan korkeus on noin 13 metriä veden pinnasta. Särkijärven siltapaikalla vesistön leveys on noin 160 metriä ja veden syvyys 0–17 metriä. Siltaratkaisussa on varauduttu katuraitiotien rakentamiseen siten, että perustuksissa on otettu huomioon sillan leventäminen tulevaisuudessa. Koko Vuoreksen puistokadun rakentaminen maksoi noin 26 miljoonaa euroa. Särkijärven sillan osuus tästä on noin 7,5 miljoonaa euroa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara rahoitti rakentamista viiden miljoonan euron valtionavustuksella. Vuoreksen puistokadun rakentaminen alkoi lokakuussa 2008 ja Särkijärven sillan joulukuussa 2009. Silta valmistui vuonna 2010.