Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Joel Lindholm turhautui toistuviin vaaratilanteisiin ja päätti kuvata työmatkapyöräilyään viikon ajan Tampereella – Lopputulos vetää hiljaiseksi

Tamperelainen Joel Lindholm kuvasi viikon ajan, millaisia vaaratilanteita syntyy, kun hän ajaa pyörällä töihin parin kilometrin matkan Tampereella. Katso Lindholmin koostama video: 27-vuotias Lindholm ajaa työmatkansa pyörällä päivittäin kesät talvet. Reitti kulkee Petsamosta Tampellan alueelle. Tavallisesti hän menee töihin kello kahdeksan aikoihin ja palaa kotiin iltapäivällä neljältä. Lindholm on kulkenut reittiä noin puolentoista vuoden ajan. –Harvoin on päivää, ettei mitään vaaratilannetta syntyisi. Itselleni ei onneksi ole kertaakaan mitään sattunut, mutta pyörä on ottanut osumia. Lindholm ajaa yksivaihteisella kaupunkipyörällä. Kovimmillaan vauhti saattaa nousta 30 kilometriin tunnissa alamäissä. Suurin osa Lindholmin työmatkan risteyksistä on sellaisia, joissa autoilla on väistämisvelvollisuus. –Varmasti suurin osa autoilijoista tietää säännöt. Se on pieni osa kuskeista, joka aiheuttaa jatkuvasti näitä vaaratilanteita. Lue myös: Testaa, osaatko nämä liikennesäännöt – Kumpi väistää, auto vai pyörä? Näin säännöt sanovat Liikennesääntöjen mukaan kolmion tai stop-merkin takaa tulevan autoilijan pitää väistää pyöräilijää, joka ajaa pyörätien jatkeella. Samoin pyörätien jatkeen eteen kääntyvä autoilija väistää pyöräilijää. Sen sijaan pyöräilijä väistää ylittäessään ajoradan, jossa ei ole autoilijalle väistämisvelvollisuutta osoittavia merkkejä. Tällainen tilanne on usein silloin, kun pyörätien jatke ylittää suoran autotien. Tavallisella suojatiellä – joka siis ei ole pyörätien jatke – pyöräilijä ei saa erityistä turvaa, koska siinä hän ei edes saisi ajaa. Pyörätien jatke merkitään tavallisesti kahdella valkoisella katkoviivalla. Väistämissäännöt ovat yleisesti suomalaisille jossain määrin epäselviä. Liikenneturvan kyselyssä vuonna 2012 vain 34 prosenttia pyöräilijöistä tunsi liikennesäännöt pyörätien jatkeella ajamisesta. Kun auto ja pyörä törmäävät, poliisin tilastoissa auto on kuitenkin syyllinen kahdessa tapauksessa kolmesta. Lue myös: Pyöräilijän hengenvaarallinen ratkaisu tallentui autokameraan Hervannassa – Autoilija huolissaan: "Tämä on ihan normaalia" Lukuisia vaaratilanteita Lindholmin elokuussa kuvaamalla videolla esiintyy viisi vaarallista tilannetta. Kolme ensimmäistä tapauksista on sattunut Lapintiellä. Ensimmäisessä tilanteessa Juhlatalonkadulta kolmion takaa tuleva auto on pysähtynyt pyörätien jatkeelle. Auto estää Lindholmin kulkemisen pyörätien jatkeella. Myös toinen autoilija ajaa pyörätien jatkeelle pyöräilijän eteen. Kaksi seuraavaa tilannetta ovat Lapintien ja Soukanlahdenkadun risteyksestä. Siinäkin on kolmio autolla ennen pyörätien jatketta. Neljännessä tapauksessa Osmonmäen Salen kohdalla Pohjolankadulla auto ohittaa Lindholmin suojatien kohdalla. –Isokokoisena pyöräilijänä luon suojatien ja autoilijan väliin näköesteen ja ohittamaan ei pitäisi lähteä. Viidennessä tapauksessa K-marketille tavaraa tuova raskas ajoneuvo ajaa pyörätielle lastausta varten. Lindholm on lähellä ajaa autoa päin tullessaan Lapintietä Armonkallion suunnasta. Lindholm kertoo nähneensä usein, kuinka lastaus tehdään pyörätieltä tai jalkakäytävältä. –Kohdassa on usein parkkiruutuja vapaana ja niidenkin ollessa varattuina ruutujen eteen mahtuu sopivasti juuri tuon kokoinen auto. Kerran olen tämän nähnyt tehtävän, joten ei voida sanoa etteikö onnistuisi. Lue myös: Kuka väistää suoralla tiellä? – tamperelaisten autoilijoiden kohteliaammalla ajotavalla on ollut huonoja vaikutuksia pyöräilijöihin