Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ylöjärven Avant Tecno värvää 100 henkilöä lisää – toi tuotantoon maailman ensimmäisen litium-akulla toimivan pienkuormaajan

Kun Ylöjärvellä toimiva Avant Tecno -pienkuormaajien valmistaja osti kolme vuotta sitten Pilkingtonilta tyhjilleen jääneet yli neljän hehtaarin tuotantotilat, vääräleuat ilkkuivat yrityksen aikovan panostaa sisämoottorirataan. Tänä päivänä Ylöjärven suurimmassa kiinteistössä ei suinkaan ajeta kilpaa moottoriradalla, vaan maalataan, pannaan kokoon ja koeajetaan muun muassa maailman ensimmäistä litium-akulla toimivaa Avant-pienkuormaajaa. Pilkingtonin vanhoissa tiloissa on vuokralla 12 muutakin yritystä. Vuosituotanto nousee 7 000 kappaleeseen Avant Tecno ottaa laajennustaan varten tuotantokäyttöön tämän vuoden loppuun mennessä 15 000 neliötä Pilkingtonin tiloista. Tuotantoa on määrä kasvattaa yli 70 prosenttia. –Aiomme nostaa kuormaajien viikkotuotannon sadasta 150 kappaleeseen. Vuosituotanto nousee runsaasta 4 000:sta noin 7 000 kappaleeseen, sanoo Avan Tecnon varatoimitusjohtaja Jani Käkelä . Työntekijämäärä on nousemassa tuotannon kasvun myötä 200:sta arviolta 300 henkilöön. Sähköllä toimiva markkinoille kaksi vuotta sitten Avant Tecno toi markkinoille kaksi vuotta sitten ensimmäisen sähköllä toimivan pienkuormaajan ja tänä vuonna tuotantoon saatiin ensimmäisenä maailmassa litium-akulla toimiva E6 -kuormaaja. –Vanhemmassa versiossa pystytään koneelle takaamaan kahden tunnin toiminta-aika viiden tunnin latauksen jälkeen, mutta litium-akuilla tunnin lataus antaa neljä tuntia työskentelyaikaa, sanoo Käkelä. Sähköllä toimivissa koneissa työntövoima on polttomoottoreita parempi ja muun muassa purkutyömailta on Käkelän mukaan saatu kiittävää palautetta. –Sisätiloissa tapahtuvia purkutöitä varten meillä oli aiemmin tarjolla kaasulla toimiva kuormaaja, mutta nyt pystymme toimittamaan nolla-päästöisen laitteen. Maalaamo ja kokoonpano toiseen halliin Avant Tecnon toiminta kasvaa Jani Käkelän mukaan hyvää vauhtia. –Liikevaihdon kasvu syyskuussa päättyvän tilikauden lopussa on 15 prosenttia, joten yllämme 110 miljoonan euron liikevaihtoon, kun se viime vuonna oli 95 miljoonaa. Seuraavalle tilikaudelle ennakoidaan samanlaista kasvua. Avant tekee Pilkington-laajennuksen kahden–kolmen vuoden aikana vaiheittain. Tällä hetkellä ollaan investointiohjelman puolivälissä. Avantin vanhojen tuotantotilojen ja viereisen Pilkingtonin hallin välille on rakennettu yhdyskäytävä. Maalaamon kapasiteettiin saatiin merkittävä parannus, kun uudet tilat Pilkingtonin puolella otettiin käyttöön kesälomien jälkeen. Pienkuormaajien kokoonpanolinjakin on valmistumassa uusiin tiloihin. Keulalle vaikka hevosen lannan kerääjä Kaikki Avantin pienkuormaajat tehdään Ylöjärven tehtaassa. Vientiin tuotannosta menee 80 prosenttia, ja vientiyhtiöt Avantilla on Saksassa, Englannissa ja USA:ssa. Koneita viedään yli 50 maahan. –Vahvuutemme on, että olemme keskittyneet kokonaan pienempiin, alle 2,5 tonnin kuormaajiin. Mallivalikoima on laaja perus-Avantista ilmastoinnilla ja radiolla varustettuihin ohjaamoihin. Pienkuormaajaan on kytkettävissä 190 erilaista työlaitetta iskuvasarasta ja purkusaksista esimerkiksi hevosen lannan kerääjään. Avantin kuormaajat erottuvat kilpailijoista vihreällä värityksellään. Yhtiö on Jani Käkelän mukaan panostanut muotoiluun ja viimeistelyyn erityisen paljon. Avant-kuormaajien kehittäminen alkoi 1990-luvun alussa. Avantin ydinryhmällä oli tuolloin kymmenen vuoden kokemus maatalouskoneiden kehittämisestä. Kehittelijät havaitsivat, että erääseen raskaimmista töistä, tuorerehun jakoon, ei ollut kehitetty kunnollisia ja kustannustehokkaita koneita. Tästä lähtökohdasta syntyi ensimmäinen Avant: liukuohjattu 11 hevosvoiman bensamoottorilla varustettu kuormaaja, jolla pystyi jakamaan isonkin karjan rehut 10–15 minuutissa. Vuonna 1995 esiteltiin ensimmäinen runko-ohjattu Avant. Avantilla on tänä päivänä kahdeksan mallisarjaa ja 190 erilaista työlaitetta. Peruskoneeseen on saatavilla yli 20 erilaista optiota aina lisäpainoista ilmastoituihin ohjaamoihin. Moottoritehot alkavat 13 hevosvoimasta ja päätyvät 57 hevosvoimaan. Ensimmäinen sähköllä toimiva kuormain valmistui vuonna 2016 ja litium-akulla toimiva versio tuli markkinoille tänä vuonna.