Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Näin toimii Tampereen ydinkeskustan parkkiansa: Heikki Heikkilä pysäköi kadun varteen ja maksoi tavalliseen tapaan – puolen tunnin kuluttua tuulilasissa odotti yllätys

Tamperelainen Heikki Heikkilä tyrmistyi elokuussa palattuaan nopealta käynniltä Kauppahallista. Hallituskadulla auton tuulilasissa odotti pysäköintisakko, vaikka Heikkilä oli maksanut pysäköinnin lähimpään automaattiin ja asettanut maksulapun asiallisesti kojelaudalle. Mitä siis oli tapahtunut? No, Heikkilä oli pahaa aavistamatta ajanut tamperelaiseen pysäköintiansaan ydinkeskustassa. Näin se meni: – Ajoin Hallituskatua pitkin ja Kuninkaankadun risteyksen jälkeen pysäköin ensimmäiseen ruutuun oikealla. Jo ajaessani näin lähimmän pysäköintiautomaatin Kuninkaankadulla, johon sitten pysäköityäni maksoin 2,40 euroa. Maksulla pysäköintiaikaa tuli puolitoista tuntia. Yllätys lasissa – Parkkiaika lapussa alkoi kello 8.49 ja päättyi kello 10.19. Palasin autolle kello 9.15. Totesin yllätyksekseni, että pysäköintivirkailija oli jättänyt pysäköintivirhemaksun kello 9.07. Virhemaksun perusteeksi mainittiin pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen. Syy oli, että Heikkilä oli 1. vyöhykkeeseen kuuluvalla Hallituskadulla pysäköidessään maksanut pysäköintimaksunsa 2. vyöhykkeen automaattiin Kuninkaankadulla, noin 20 metrin päässä autostaan. Sakolta välttyäkseen hänen olisi pitänyt kävellä 50 metriä edemmäs Hallituskadulla, missä on 1. vyöhykkeen automaatti. – Suorittamani maksu kattaisi 1. vyöhykkeellä 45 minuutin pysäköintiajan. Täten virhemaksun kirjoittaminen 18 minuutin kuluttua pysäköinnin alkamisesta ja maksamatta jättämisellä motivoituna on perusteeton, Heikkilä sanoo. Hän jätti oikaisuvaatimuksen pysäköinninvalvontaan, mutta se ei mennyt läpi. Hallinto-oikeuteen hän ei suunnittele valittavansa mahdollisen 250 euron oikeudenkäyntimaksun takia. Tuntematon vyöhykeraja Heikkilä ei ole ensimmäinen pysäköijä, joka on haksahtanut Hallituskadun eteläisen jalkakäytävän vyöhykerajaan. Kuninkaankatu Sokokselta Pyhäjärvelle päin on kakkosvyöhykettä, mutta Hallituskatu on tällä kohtaa ykkösvyöhykettä. – En havainnut Hallituskadun ja Kuninkaankadun olevan eri parkkivyöhykkeitä. Vyöhyke ei myöskään ilmene pysäköintimaksulipukkeesta eikä automaatissa varoiteta maksamasta ”väärään” automaattiin. Heikkilä esittää, että kaupunki viipymättä parantaa vyöhykemerkintöjä muun muassa pysäköintiautomaateissa. Vyöhykerajat tarkastellaan Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Katja Seimelä kertoo, että koko pysäköinnin maksuvyöhykkeitä tarkastellaan tänä syksynä ja myös Hallituskadun–Kuninkaankadun kaltaisia rajakohtia pyritään samalla parantamaan. – Tampere-talon lähellä on jo uusin liikennemerkein parannettu paikkoja, joissa pysäköijä on voinut erehtyä. Iso selvitys tehdään kaikista maksuvyöhykkeistä, koska pysäköintitulojen lisääminen on yksi kaupungin säästöpaineissa tutkittava asia. – Selvitämme, mistä paikoista pysäköintitulo kertyy eri vyöhykkeillä. Tavoitteena on tutkia, mistä lisätuloja olisi järkevintä kerätä myös pysäköijien näkökulmasta. Onko esimerkiksi reiluinta ja järkevintä kerätä lisätuloja ruuhkaisimmilta pysäköintialueilta? Samalla on mietittävä esimerkiksi ydinkeskustan yrittäjiä ja heidän tilanteensa helpottamista pysäköintijärjestelyjen avulla. Seimelän mukaan yhdyskuntalautakunnalle esitellään syksymmällä eri vaihtoehtoja pysäköintimaksujärjestelmän kehittämiseksi.