Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampere päätti aloittaa neuvottelut raitiotien yleissuunnittelusta yhdessä Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven kanssa – valtion oletetaan osallistuvan kustannuksiin

Tampere suunnittelee käynnistävänsä neuvottelut yhteisen raitiotien yleissuunnitelman laatimiseksi Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven kanssa. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi asian maanantaina, ja tämän jälkeen on tarkoitus neuvotella yhteistyöstä muiden kuntien kanssa. Raitiotien jatkamisesta kuntarajojen yli on tehty alustavaa suunnittelua, ja keväällä valmistui esiselvitys raitiotien tulevaisuuden suunnista Tampereen kaupunkiseudulla. Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven kanssa on käyty alustavaa vuoropuhelua työn jatkamisesta yleissuunnitelmavaiheeseen. Syynä yhteisen yleissuunnitelman tarpeeseen on se, että on tärkeää saada raitiotien mahdollisten jatkolinjojen vaatimat varaukset tuleviin yleis- ja asemakaavoihin. Käytännössä siis tarvitaan tiedot esimerkiksi siitä, mistä raitiotie kulkee, missä se risteää valtateiden ja rautateiden kanssa ja minne pysäkit sijoittuisivat. –Muuten saattaa käydä niin, että suljetaan niitä reittejä, joista raitiotien tulevaisuudessa olisi edullisinta mennä, menetetään raitiotien hyötyjä ja aiheutetaan merkittäviä lisäkustannuksia raitiotien tulevaisuuden rakentamiselle. Tampereen puolella suunnitteleminen ja tarvittavien kaavavarausten puute edellyttää, että kehyskuntien kanssa lähdetään yhdessä tekemään tarkempaa yleissuunnittelua, sanoo raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen . Mahdollinen toteutusjärjestys auki Yleissuunnittelu ei vielä tähtää raitiotien rakentamiseen, vaan tarkemmasta jatkosuunnittelusta ja ratikan rakentamisesta päätetään erikseen. Jatkosuunnittelun yhteydessä olisi Tuomisen mukaan hyvä tehdä päätöksiä siitä, mitkä ratahaarat muodostavat yhteisen linjan, ja mikä on niiden toteutusjärjestys sekä vaiheistus. Kuinka pian ratikkaliikenne nopeimmillaan voisi alkaa naapurikuntaan? –Nopeimmillaan 6–8 vuotta siitä, kun on aloitettu varsinainen hankesuunnitelma. Jos päätöksiä tehdään määrätietoisesti ja kilpailutetaan esimerkiksi allianssimallilla toteutussuunnitelmien laatijat ja rakentajat yhtä aikaa, Tuominen vastaa. Seudullisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa lähtökohtana on ollut se, että Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven suunnat tukeutuvat raitiotiehen ja Nokian sekä Lempäälän suunnat lähijunaliikenteeseen. Tampereen raitiotien ykkös- ja kakkosvaiheen yleissuunnittelun perusteella on arvioitu, että seudullisen yleissuunnittelukokonaisuuden hinta on noin kaksi miljoonaa euroa. Oletuksena on, että valtio avustaa suunnittelua 30 prosentin osuudella. Alustava arvio on, että Tampereen kaupungin osuus koko seudun yleissuunnittelusta on yli 50 prosenttia. Vuoden 2019 osalta Tampereen kaupungilla raitiotien kehitysohjelman budjetissa on varauduttu yleissuunnitelman käynnistämiseen. Käynnistettävien neuvotteluiden tavoitteena on yleissuunnittelun kilpailutus ja valtionavun hakeminen yleissuunnitteluun yhdessä osallistuvien kuntien kanssa. Tällä hetkellä Tampereella rakennetaan raitiotien ensimmäistä vaihetta Hervannan, Taysin ja Pyynikintorin välille. Toisen vaiheen suunnittelu on meneillään. Toisessa vaiheessa ratikka kulkee Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Suunnittelussa on mukana myös pistoraide Lielahteen. Toisen vaiheen rakentamisesta ei ole vielä päätöstä.