Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Autot seisovat liikennevaloissa enemmän kuin ennen – Miksi jonot ovat pitkiä Tampereen Satakunnankadulla?

Satakunnankadulta on kantautunut Moron lukijoilta viestejä liikennevalojen poikkeavasta toiminnasta. Valot vaihtuvat paljon aiempaa hätäisemmin. Vaikutuksena on esimerkiksi, että sivukaduilta pääsee aiempaa nopeammin ajamaan Satakunnankadulle. Myös katua ylittämään pyrkivien jalankulkijoiden punaisissa odotteluaika on lyhentynyt. Tämä taas on aiheuttanut Satakunnankadulle pitkiä autojonoja etenkin Hämeenpuiston ja paloaseman väliselle osuudelle. Onko Satakunnankadun liikennevalojen ajastusta muutettu, projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta? – Havainto on oikea. Satakunnankadun ja Hämeenpuiston valoja ohjataan Imflow-järjestelmällä, joka jatkuvasti laskee, paljonko liikennettä tulee eri suunnista ja mitä kautta se poistuu. Tämän perusteella järjestelmä säätelee valoja tiettyjen ennakkoon asetettujen mallien mukaisesti.  Rantatunnelin avauduttua mallissa olleita kiertoaikoja oli pidennettävä, koska liikennemäärä ylitti ennakkoarvion. Miksi Satakunnankadun liikennevalot ovat nyt aiempaa nopeammat? – Ohjelmaa päivitettiin ja osa asetuksista poistui, joten valojen kiertoaika nopeutui. Nyt haemme sopivaa hieman pidempää kiertoaikaa valoja ohjaavaan malliin. Tämä on jatkuvaa säätämistä liikennemäärien, tietöiden ja esimerkiksi vaihtuneiden bussireittien takia. Miten bussireitit vaikuttavat? – Busseja tulee paljon Puutarhakadulta Hämeenpuistoon, ja se aiheuttaa lisähaasteita koko Satakunnankadun–Hämeenpuiston valojärjestelmän säätämiseen. Tampereen Satakunnankadun ja Hämeenpuiston valoja ohjataan Imflow-järjestelmällä. Järjestelmä ohjaa valoja keskustan liikennemäärien ja liikennevirtojen mukaan niin, että ruuhkilta vältyttäisiin. Päivityksessä valojen kiertoaika lyheni, mikä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen.