Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Erikoinen yhteensattuma paljastui, kun Sylvia Hämäläisen koulutyttönä saaman palkintopyörän numerokilpi ja todistus löytyivät kaapista

Mukavaa, että Moron juttu polkupyörien rekisterikilvistä (30.8.) herätti mukavia muistoja lukijoillemme. Moni pisti meille kuvankin tulemaan. Varhaisin muisto on peräti vuodelta 1937. Nimimerkki Aamulehden lukija otti kuvan isotätinsä polkupyörän rekisteripaperista. Ulkoasu on hyvin paljon samanlainen kuin vuoden 1951 todistuksessa. Myös vuoden 1937 todistuksen takapuolella oli pitkä lista ohjeita polkupyöräilijöille ja ne olivat hyvin pitkälti samat kuin vuoden 1951 ohjeet, joihin voit tutustua jutun tietolaatikossa. "Isän kanssa haettiin" Tamperelainen Sylvia Hämäläinen puolestaan kaiveli arkistoistaan esiin sekä rekisterilapun että kilven. Näin hän kertoo: – Olin saanut polkupyörän arvontatuloksena kaupungin kesäsiirtolatoiminnan hyväksi tehdystä keräyksestä. Vuonna 1951 arvottiin kaksi pyörää, yksi tyttöjen kesken ja toinen poikien kesken. Poikien pyörä meni Johanneksen kouluun, minä kävin Aleksanterin koulua. Pääsin sinä vuonna neljänneltä luokalta ja pyrin ja pääsin tyttölyseoon. – Isän kanssa haimme pyörän pyöräliikkeestä Hallituskadulta vastapäätä koulua. Pyörä oli turkoosin metallinhohtoinen, nuorisokokoa, ilman vaihteita tietysti ja sen ohjaustanko oli kuin kilpapyöräilijöillä. Ohjaustanko kyllä kiepautettiin ”oikein päin”. Yhdessä menimme myös rekisteröimään pyörän poliisilaitokselle, joka silloin toimi nykyisen raatihuoneen takana. – Tilanne oli jännittävä, sen muistan vielä. Ei ole tiedossani milloin rekisteröinti loppui ja milloin olisin ottanut kilven irti ja talteen, Hämäläinen kirjoittaa. Sama päivä! Huima yksityiskohta on, että Morossa elokuun lopulla esitelty Päivö Hankalan rekisteröintilappu oli haettu poliisilaitokselta täsmälleen samana päivänä kuin Sylviä Hämäläisen eli 4. kesäkuuta 1951. – Rekisterinumerotkin ovat melkein peräkkäin, Hämäläinen hämmästelee. Hänen pyöränsä rekisterinumero oli 18863 ja Päivä Hankalan 18865! Eikä tässäkään vielä kaikki. Kummankin osoite oli tuolloin Pyynikintori. Hämäläisellä numero 6, ja Hankalalla numero 1. Myös nimimerkki Tytär tykkäsi jutusta. – Kiva toi polkupyörän rekisterikilpijuttu. Isäni jäämistöstä myös löytyi sellainen vuodelta 1948. Hänen pyöränsä rekisteriumero oli 8331. Hauska on myös Hämeen Autokoulun antama todistus vuodelta 1952. Sen mukaan isä suoritti yksityisen autonohjaajan kurssin maininnalla kiitettävä. – Muistan aina vähän jännittäneeni hänen kyydissään, sillä hän ohjaili autoaan hyräillen ja maisemia katsellen. Eikä hän useinkaan muistanu sitä auton ”ryyppynappia” sulkea. Minä sen sitten vaivihkaa työnsin kiinni, Tytär muistelee. Uudempi kilpi Moron lukijan Päivi esittelee lukijoille hieman 1950-luvun kilpeä uudemman polkupyörän rekisterikilven. – Itse sain kansakoululaisena Taljalta pyörääni rekisterinumeron. Kilpi oli Johanneksen koulun polkupyöräkilpailujen toinen palkinto vuonna 1970 tai 1971. Kilpailureitille lähdettiin Tallipihan läheltä ja ajettiin lenkki kaupungilla. Matkalla oli valvojia, jotka sitten antoivat pisteitä ajajille. Talja oli lyhenne sanoista Tapaturmantorjuntayhdistyksen liikennejaos. Vuonna 1971 se jaettiin kahdeksi erilliseksi yksiköksi, jolloin syntyivät Liikenneturva ja Työsuojelu-yhdistys. Nämä ohjeet ovat Morossa pyörärekisteröintiä muistelleen Väinö Hankalan vuonna 1951 Tampereen poliisilaitokselta saaman todistuksen kääntöpuolella 1. Polkupyöräilijä on liikennöitsijä, jonka velvollisuus on seurata yleistä liikennejärjestystä. Polkupyörä on ajoneuvoja sellaisena samojen määräysten alainen kuin muutkin ajoneuvot. Seuraavia liikennesääntöjä on siis aina tarkoin seurattava: Liikenneväylällä on jokainen velvollinen noudattamaan järjestyksen ja turvallisuuden säilyttämiseksi varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta. Suojatiellä (katujen ja teiden risteykset) on erikoista varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta noudatettava. Sairaisiin, raajarikkoihin, vanhuudenheikkoihin, sokeisiin ja kuuroihin sekä lapsiin on kiinnitettävä erikoista huomiota. 2. Liikennöitsijän on noudatettava liikenteen ohjeeksi asetettuja liikennemerkkejä sekä poliisin antamia määräyksiä ja viittauksia. 3. Ajoneuvojen on kuljettava ajosuunnassa ajoradan oikeata sivua. Hitaammin liikkuvien ajoneuvojen, kuten esim. polkupyörän, on kuljettava mahdollisimman lähellä ajoradan reunaa. Erikoisesti huomattavaa, että konevoimalla käyvällä ajoneuvolla on etuajo-oikeus muun ajoneuvon rinnalla. 4. Juhlasaatoille ja kulkueille on annettava vapaa kulku. 5. Ojentamalla oikea tai vasen kätensä sivulle on ajajan kadun tai tien risteyksessä osoitettavansa aikovansa kääntyä oikealle tai vasemmalle sekä kohottamalla kätensä ilmoittaa aikovansa hiljentää tai pysähtyä. 6. Jos sattuu tapaturma, joka on aiheutunut ajoneuvon käyttämisestä tai sen yhteydessä, on ajajan heti pysähdyttävä ja kysyttäessä ilmoitettava nimensä ja asuntonsa sekä, jos niin tarvitaan, avustettava vahingoittuneita. 7. Polkupyörässä tulee olla varmasti toimiva jarrulaite ja soittokello merkinantoa varten, samoin takan heijastuslaite sekä poliisin antama numerolevy; takapyörän lokasuojan tulee ainakin alaosaltaan olla maalattu valkoiseksi. Pimeän aikana tulee polkupyörään olla kiinnitettynä valkeavaloinen lyhty. 8. Häikäisevää valoa ei saa käyttää tiellä, joka on riittävästi valaistu, tai kohdatessa muuta tiellä kulkevaa kuin jalankulkijaa. 9. Yhtä henkilöä varten tarkoitettua polkupyörää älköön käytettäkö kahden tai useamman henkilön kuljettamiseen. Kuitenkin voi vähintään kuusitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa mukanaan enintään kymmenen vuoden vanhaa lasta, jos polkupyörä on varustettu erityisellä laitteella sellaista kuljetusta varten. 10. Liikkeellä olevasta ajoneuvosta kiinnipitäminen on kielletty, samoin polkupyörän taluttaminen jalkakäytävällä. 11. Kaikenlaisten taitoliikkeiden suorittaminen ajoteillä, kuten ajaminen pitämättä kättä ohjaimessa ja molempia jalkoja polkimilla on kielletty. Niinikään on kielletty kääntämästä ohjainta eteenpäin. 12. Rinnakkain ajo kielletty ajoradalla, missä tie on kapea tai liikenne vilkas tahi näköala ei ole selvä taikka milloin muu ajoneuvo lähestyy. Kilpaileminen ilman poliisin lupaa on kielletty. 13. Ajaminen on kielletty jalka- ja puistokäytävillä sekä muualla, missä se asianmukaisilla liikennemerkeillä on osoitettu. 14. Polkupyöräilijän tulee, missä pyörätie on, käyttää sitä.