Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Paperista bussien aikataulukirjaa myydään nyt kioskeissa Tampereella – "Ikäihmiselle tuo voi olla kova hinta"

Sama kaupallinen kustantaja Media Potentia Oy, joka teki paperisen bussiaikataulukirjan viime tammikuussa, teetti 130 000 kappaleen painoksen nyt Tampereen seudun linja-autoliikenteen talviaikataulukaudesta. –Moni ikäihminen on tätä jo kysynyt. Talviaikataulut tulivat voimaan elokuun alussa, joten olemme pikkuisen myöhässä, sanoo toimitusjohtaja Petri Kaukonen Media Potentia Oy:stä. Joukkoliikennetoimistolla ei ole enää mitään tekemistä paperisten aikataulukirjojen kanssa. Aikataulukirjan tiedot ovat toki sieltä, koska ne ovat julkisia. Tällä kertaa aikataulukirjasta myydään 3,70 euron hintaan R-Kioskeilla. –Ykkösjakelun hoitama jakelu epäonnistui ensimmäisellä kerralla ja asiakkaat eivät olleet tyytyväisiä. Paperiaikataulukirjaa tarvitsevat iäkkäät bussien käyttäjät, joilla ei ole älypuhelinta tai nettiä, joista voisi aikataulut katsoa. Joukkoliikenne luopui kirjasista sen vuoksi, että heillä on vapaus muuttaa aikatauluja tarpeen mukaan. Muutoksia voi tulla kesken kauden. Hinta on 3,70 euroa –Ikäihmiselle tuo 3,70 euroa voi olla kova hinta. Jatkossa olen ajatellut, että voisin viedä sitä ilmaiseksi vanhainkoteihin, vanhusten palvelutaloihin ja muihin paikkoihin, jotta se tavoittaisi tarvitsevat, kaavailee Petri Kaukonen. Viime tammikuussa paperivihkosta tultiin jopa autolla hakemaan Tampereen ulkopuolelta. Aikataulukirjanen rahoitetaan myymällä siihen mainoksia. R-Kioskeissa tuote on ollut viikon. Petri Kaukonen myöntää, että kyllä kirjasessa on virheitä, koska bussipysäkit siirtyvät vauhdikkaasti eri paikkoihin ja aikatauluihin ja reitteihin tulee muutoksia. –Virheet eivät ole meiltä peräisin, vaan alkuperäisaineistosta joukkoliikennelaitokselta. Tätä sattuu, koska muutoksia tulee jatkuvasti reitteihin ja aikoihin. Sille asialle ei voi mitään. Pali-linjat mukana Ikäihmisiä ajatellen on nyt otettu mukaan palveluliikenteenlinjat (Pali), koska he ovat niiden suurimpia käyttäjiä. Digitaalista versiota kehitetään edelleen, mutta vielä se ei ole julki. Joukkoliikenteellä on oma nettiversionsa jo olemassa. –Myös digitaaliseen versioon on tulossa mainoksia. Se ärsyttää toisia ja toiset ovat tyytyväisiä, kun saavat tarjouksia ja muuta, arvelee Petri Kaukonen. Kolmas versio ensi tammikuulle on jo työn alla. Kustantaja todennäköisesti painattaa myös ensi kesäksi aikataulukirjasen. Tänä kesänä sellaista ei ollut. Media Potentia Oy:n aikataulukirja vaikuttaa selkeältä. Ulkoasu on oma, koska on luvatonta kopioida se joukkoliikennelaitokselta.