Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Raha ja arvot eivät jaksa kulkea käsi kädessä – näin Googlesta ja muista tulevaisuuden toivoista tuli sylkykuppeja

Katoavaista on mainen kunnia. Sen ovat saaneet oppia kantapään kautta uuden uljaan maailman airuina pidetyt suuret yhdysvaltalaiset tietotekniikkayritykset. Vielä vähän aikaa sitten likimain joka puolella suitsutettiin, miten paljon kaikkien elämää helpottavat tai ainakin piristävät sellaiset maailmanlaajuisesti tunnetut tietotekniset tuotteet kuin Google, Facebook tai Twitter. Viime ajat ovat olleet näille tuotteille ja niiden takana oleville yrityksille ankeita. Niiden päälle on satanut erilaisia väärinkäytössyytöksiä myös sieltä, missä niitä aiemmin ylistettiin maasta taivaaseen. Niillä on nyt niin painava syntisäkki, että niiden on pakko muuttua. Viime viikolla Yhdysvaltain kongressissa järjestettiin kuulemisia, joissa Facebookin ja Twitterin korkea-arvoiset johtajat joutuivat selittelemään niin tekemisiään kuin tekemättä jättämisiään. Myös Googlen emoyhtiötä Alphabetiä oli vaadittu lähettämään edustajansa vastaamaan kansanedustajille, mutta yhtiön tarjoama sananselittäjä ei ollut parlamentaarikkojen mielestä riittävän korkea-arvoinen. Siksi Googlen tuoli pysyi tyhjänä. Vastattavia kysymyksiä oli niin paljon, ettei niitä ehditty eikä pystytty ratkaisemaan muutamassa tentissä. Ne olivat osin myös ristiriidassa keskenään. Yksi esimerkki: Miksi nämä yhtiöt eivät kyenneet estämään ulkomaiden, ennen kaikkea Venäjän, vaikutusyrityksiä niiden tuotteiden kautta vajaan kahden vuoden takaisissa vaaleissa? Entä pystyvätkö ne tekemään sen parin kuukauden päästä pidettävissä seuraavissa vaaleissa? Erikoista on, että kun kaksi vuotta sitten yhtiöitä käytettiin välikappaleena oikeiston ehdokkaan tukemiseksi, niin nyt samoja yhtiöitä syytetään konservatiivisten näkemysten syrjinnästä. Se on varma tapa suututtaa puoluekentän se puoli, joka kokee jääneensä alakynteen. Avainkysymys jatkotoimien kannalta on, sallivatko yhtiöt toiminnan tietoisesti vai ovatko ne niin leväperäisiä, että ne on pystytty vaivihkaa valjastamaan propagandavälineiksi. Kun Google käynnisti toimintansa likimain tasan 20 vuotta sitten, se halusi erottautua muista yhtiöistä omaksumalla ylevän tunnuslauseen: Älä ole paha. Tänä päivänä motto ei ole enää yhtä näkyvällä paikalla yhtiön arvojen joukossa. Muilla kiirastuleen joutuneille yhtiöillä näin selväsanaista eettistä normia ei ole ollutkaan. Yhä selvemmin näyttää siltä, että nämä yhtiöt ovat kasvaneet ulos nuoruuden ihanteistaan. Nyt ne muistuttavat käytökseltään mitä tahansa suurta firmaa. Niiden toimintaa ohjaa ennen kaikkea taloudellisen menestyksen tavoittelu, jossa arvot ja raha eivät aina kulje käsi kädessä. Silloin ei pidä teeskennellä olevansa puhtoisempi kuin todellisuudessa on.