Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Mies, jolla on 20-hevosvoimainen kuorma-auto – Heikki Anderssonin kotitilalta löytyy todellisia autoharvinaisuuksia

Autot ovat liikennöitsijä Heikki Anderssonille (s. 1940) rakkaita työkaluja. Mieltymyksen taustalla on hänen isänsä Erik Anderssonin (1893–1976) ohje, jonka mukaan elämään pääsee kiinni joko tekemällä töitä tai opiskelemalla. –Minä valitsin ensimmäisen vaihtoehdon, Heikki kertoo. Suuntautuminen kuljetusalalle oli hänelle ja Antti -veljelle (1933–1996) luonnollinen valinta. He pyörittivät isänsä luotsaaman Askaisten Auto Oy:n linjureiden ratteja 1950-luvulta alkaen. Heikki kertoo vieläkin tulevansa hyvälle tuulelle kuullessaan moottorin ääntä. Se on ollut merkki liiketoimien sujumisesta ja perheen hyvinvoinnista. Museoautokokoelmaansa Heikki säilyttää kotitilallaan Livonsaaressa. Museoautoharrastuksensa Heikki Andersson aloitti 1990-luvulla hankkimalla A-Fordin. Hänen teki mieli T-Fordia, jollainen oli isä Erikin ja hänen veljensä Nikolai Anderssonin ensimmäinen polttomoottorikäyttöinen pirssi. T-mallia ei ollut tuolloin tarjolla - ehkä hyvä niin. A-Ford on Heikin mukaan nykyautoihin tottuneelle turvallinen vaihtoehto. Sen hallintalaitteet ovat pitkälti samanlaiset kuin moderneissakin autoissa. A-Ford käyttäytyy kauniisti, vaikka nopeusmittari osoittaa 80 km/t. –Vanhanmallisista renkaistaan johtuen auto vähän hakee, mutta se on tällaisten kohdalla normaalia, Heikki toteaa. Kesäisin hän ajoi A-Fordilla kotoaan Kuninkojalta työpaikalleen Orikedolle ja takaisin. Auto osoittautui matkoilla kaikin puolin luotettavaksi. Lopulta Heikki löysi Seinäjoelta haaveilemansa T-Fordin. Autoa näyttämään tullut isäntä kertoi sen olevan hieman punertava. –Toden totta, se oli punainen. Väri ei tosin ollut maalia, vaan melkoista pintaruostetta. T-Ford entisöitiin pitkälti Askaisten Auton omien miesten voimin. Se museokatsastettiin 90-luvun lopussa. T-mallin rattiin Heikki ei suosittele hyppäämään ilman huolellista perehtymistä. Sen jälkeenkin ajaminen vaatii rautaista keskittymiskykyä. Lattiassa vasemmalla on kytkin, keskellä peruutusvaihteen poljin ja oikealla jarru. Ohjauspylvään viiksillä säädetään kaasua sekä sytytyksen ennakkoa. –T-Fordin hallintalaitteet ovat eri paikoilla kuin tämän päivän autoissa, mikä voi aiheuttaa osaamattomissa käsissä vaaratilanteita, Heikki toteaa. Kokoelmassaan hänellä on myös TT-Ford, joka on kuuluisasta henkilöautomallista muunnettu kevyt kuorma-auto. Sen rakenne on järeämpää kuin T-mallissa. Autoja yhdistää samanlainen moottori. Se on 2,9-litrainen neloskone, josta irtoaa 20 hevosvoimaa. Mäet panivat kuljettajien taidot koetukselle. Raskaasti kuormatun auton sai kiipeämään parhaiten pakittamalla. Heikin mielestä T-Fordilla ajaminen ei ole vaativuudestaan johtuen kovin miellyttävää, joskin menneiden aikojen tunnelmaa sen ratissa toki riittää. Hoppien lisäksi Heikillä on Volvo 544. Volvo Amazoninsa hän myi äskettäin Iisalmeen. Liikennöitsijä toteaa museoautoja kertyneen niin paljon, ettei hän ehdi niillä kaikilla ajaa. –Jälkipolvikaan ei ole niistä oikein kiinnostunut, joten yritän luopua joistakin - muun muassa TT-Fordista. Myytyjen autojen jäljiltä hallitila ei jää tyhjäksi. Heikki aikoo ehostaa vuosimallin 1988 Mercedes-Benz 300 -farmarin museokatsastettavaksi. Se on tällä hetkellä hänen käyttöautonsa. Toinen samanlainen projekti saattaa olla Volvo 960 -farmari. –Meillä oli useita Mersuja pikkubusseina. Volvo oli puolestaan luottomerkkimme linja-autoissa, Heikki kertoo. Mielellään Heikki keskittyisi nykyistä tiiviimmin museolinja-autoihin, mutta niiden säilyttäminen on vaikeaa. Etenkin kaupunkiolosuhteissa bussit ovat alttiita ilkivallalle. Mainitsemisen arvoinen erikoisuus Heikin kokoelmassa on hollantilaisen Van Hoolin korittama Volvo, josta Askaisten Autossa rakennettiin avomalli. Sillä kyydittiin Muumimaailman vieraita. Liikennöitsijän rakkaimpia museoajoneuvoja on vuosimallin 1970 Volvo-linja-auto. Siinä on Wiiman pyöreälinjainen turistikori, jota komistaa perinteikäs Askaisten Auton väritys: punainen sekä kultainen raita valkoisella pohjalla ja kyljessä mukavaa matkaa toivottava teksti. Museokatsastettu Volvo sekä T-Ford olivat joitakin kertoja esillä Turun Messuilla siten, että Ford oli nostettu linja-auton katolle hitsatulle telineelle. Volvon dieselmoottoria käytetään säännöllisesti. Toistaiseksi se on lähtenyt aina oikuttelematta käyntiin. Matkustajia historiallisella bussilla ei enää kuljeteta. Sitä varten Askaisten Autossa on kaksi modernia turistibussia.