Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Suomalaiset aikuiset vain istuvat tai makaavat, paljastaa tuore raportti – Näin paljon viikossa pitäisi liikkua

Suomalaiset aikuiset viettävät valtaosan valveillaoloajastaan joko istuen tai maaten. Reippaaseen liikuntaan kulutetaan alle tunti päivässä. Tällaiseen olemisen tapaan on viime vuosina jämähdetty tuoreen Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman raportin mukaan. Raportin nimi on Suomalaisten objektiivisesti mitattu fyysinen aktiivisuus, paikallaanolo ja fyysinen kunto. Ongelma liikunnan suhteen on raportin mukaan erityisesti siinä, että harrastamme liian kevyttä liikuntaa. Aikaa liikunnalle pitäisi olla Raportti muistuttaa, että tarvittua rasittavaa liikkumista on päivässä keskimäärin vain alle prosentti valveillaoloajasta. Raportin mukaan liikkumiselle jäisi ihmiselle yleensä periaatteessa reilut neljäsosa valveillaoloajasta. Raportin mukaan vain joka viides liikkuu niin kuin pitäisi. Se tarkoittaa, että harrastetaan kestävyystyyppistä liikuntaa ainakin kolmena päivänä viikossa yhteensä vähintään kaksi ja puoli tuntia siten, että yksittäinen liikuntakerta kestää vähintään 10 minuuttia. Tämän lisäksi pitää vielä pitää huolta lihaskunnosta. Liikkumattomat teinitytöt Jos aikuiset näyttävät liikkuvan vähän, niin tekevät myös lapset. Lapset ja nuoret ovat paikallaan istuen tai makuulla keskimäärin puolet valveillaoloajastaan. Lapset ja nuoret liikkuvat reippaasti tai rasittavasti keskimäärin vain vajaat kaksi tuntia päivässä. Mitä vanhempi lapsi, sitä vähemmäksi käy reipas tai rasittava liikuntaa. Askelmittarista päätellen eniten liikkuivat 9-vuotiaat pojat ja vähiten 15-vuotiaat tytöt. Liikuntasuosituksen mukainen liikkuminen toteutuu huonosti myös ikäihmisillä. Miljardien kustannukset Miksi ministeriön raportti patistaa liikkumaan? Runsas liikunta ja muu fyysinen aktiivisuus on tutkimusten mukaan yhteydessä parempaan elämänlaatuun ja myös pienempään riskiin sairastua moniin kansansairauksiin. Liikuntaa harrastava lapsi menestyy koulussa todennäköisesti paremmin kuin sohvaperuna. Liikunnallinen henkilö saa sohvaperunaa todennäköisemmin työpaikan. Ministeriötä kansan liikkumattomuus kiinnostaa myös siksi, että tuoreen raportin mukaan liikkumattomuuden aiheuttamat vuosittaiset lisäkustannukset ovat 3,2–7,5 miljardia euroa. Vaihtoehto 1. Kävele reippaasti yhteensä vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa. Vaihtoehto 2. Hölkkää tai juokse yhteensä ainakin tunti ja 15 minuuttia viikossa. Muista lisäksi, että liikunnan tulisi toistua vähintään kolmena päivänä viikossa ja yhden liikuntakerran tulisi kestää vähintään 10 minuuttia. Lisäksi tarvitaan lihaskuntoa ja liikehallintaa kohentavaa liikuntaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Onko tämä sinun päiväsi? 1. Olet valveilla 15 tuntia vuorokaudessa. 2. Suurimman osan päivästä eli 8 tuntia ja 40 minuuttia istut tai olet makuuasennossa, esimerkiksi sohvalla pötköttäen. 3. Seisot paikoillaan noin kaksi tuntia. 4. Harrastat kevyttä liikuntaa noin kolme tuntia. 5. Liikut reippaasti noin 42 minuuttia. 6. Harrastat rasittavaa liikuntaa vain muutaman minuutin. 7. Otat päivittäin noin 6800 askelta. Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin kyllä, olet keskiverto aikuisliikkuja.