Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Lidl perusti viime vuonna Suomeen 15 uutta myymälää – liikevaihto nousi 5,2 prosenttia

Lidl investoi Suomeen viime vuonna yli sata miljoonaa euroa ja lisäsi henkilöstöään yli 200 henkilöllä. Uusia myymälöitä avattiin yhteensä 15, joista yli puolet sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Saksalaisketjun liikevaihto nousi 5,2 prosenttia yhteensä 1 524 miljoonaan euroon. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen helmikuussa 2018 päättyneen tilikauden tilinpäätöksestä. Kolmas jakelukeskus rakenteilla Yli sadan miljoonan investointeja selittää Järvenpäähän rakenteilla oleva Lidlin kolmas jakelukeskus. Breeam Excellent -ympäristösertifikaattia tavoittelevan jakelukeskusrakennuksen rakennustöiden pitäisi valmistua syksyn aikana. –Pääsemme viettämään avajaisia energiatehokkaassa Järvenpään jakelukeskuksessa lokakuussa, jonka jälkeen alkaa toiminnan ylösajo. Ensimmäiset tavarantoimitukset eteläisen Suomen myymälöihimme tullaan tekemään alkuvuonna 2019, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen summaa tiedotteessa aikataulua. Viidestätoista vuonna 2017 avatusta myymälästä 12 on täysin uusia ja kolme puretun myymälän tilalle rakennettuja. Lidlin myymäläverkoston laajeneminen keskittyi pääkaupunkiseudulle, sillä uusista myymälöistä kahdeksan sijaitsee Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla. Työtä useille sadoille uusille Tilikaudella 2017 Lidl työllisti Suomessa keskimäärin 5 100 henkilöä. Se on kaksisataa henkilöä enemmän kuin edellisvuonna. Järvenpään jakelukeskukseen rekrytoidaan parhaillaan jopa kahta sataa varastotyöntekijää. Kaikkiaan ihmisvoimin toimiva läpivirtausvarasto tulee työllistämään vakituisesti jopa 300 henkilöä. –Henkilöstömäärämme on kasvanut tasaisesti viime vuodet. Kuluvalla tilikaudella tulemme rekrytoimaan Järvenpään lisäksi uusiin myymälöihin, joita on myös tällä tilikaudella avautumassa kymmenkunta, henkilöstöjohtaja Maria Hekkala kertoo. Kaupan ryhmistä Lidl kasvatti eniten myyntiään viime vuonna. Sen myynti kasvoi Päivittäiskauppa RY:n mukaan 5,5 prosenttia. Lidlin markkinaosuus kasvoi 0,5 prosenttiyksikköä 9,3 prosenttiin. Suomen suurimmat kaupparyhmät ovat S-ryhmä ja Kesko.