Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kevytautoja voisi tulla teille jopa 40 000 – "Kevytautoista on lähdetty hakemaan ratkaisua ongelmaan, jota ei varsinaisesti ole"

Kevytautoista annettiin määräaikaan mennessä 49 lausuntoa. Niistä 26 kannatti ja 13 vastusti uutta ajoneuvoluokkaa. Kymmenessä lausunnossa nuorisoautoista löydettiin sekä hyviä että huonoja puolia. Yksi näistä oli Onnettomuustietoinstituutti (OTI), joka muun muassa koordinoi vakavien tieliikenneonnettomuuksien tutkintaa. OTI muistuttaa, että 99 prosenttia liikennevakuutuksesta korvattujen mopoautokolareiden osallisista on loukkaantunut vain lievästi. Neljässä tapauksesta viidestä henkilövahinkoja ei aiheutunut lainkaan. –Kevytautoista on lähdetty hakemaan ratkaisua ongelmaan, jota ei varsinaisesti ole. Mopoautoista ei pidetä, joten niiden korvaamista muilla ajoneuvoilla perustellaan liikenneturvallisuudella, OTI:n yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo. OTI:n mukaan kevytautojen vahva korirakenne ei kokonaan kompensoi esimerkiksi turvavyön käyttämättömyyttä. Kuljettajan havainto- ja ennakointivirheetkään eivät poistu, vaikka hän ajaisi mopoauton sijaan kevytautolla. Nuorisoautoissa 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus olisi riski, sillä se voisi yllyttää ylinopeuksiin taajamissa. Trafin mukaan liikenteeseen voisi tulla jopa 40 000 kevytautoa. Tämä määrä hidastaisi liikennettä enemmän kuin nykyiset 8 000 mopoautoa.